Da Sandsfjordbrua i Suldal ble ferdigstilt i september ble den en av Norges største frittframbygg-bru.
Den har et spenn på 290 meter. For å gjøre det mulig har det vært essensielt å fjerne vekt, og i den forbindelse er det utviklet en ny type lettbetong.
– Det er noen bruer som er bygd med lignende type betong, men vi måtte finne en helt spesiell resept som fungerte for å få godkjent densitet på Sandsfjordbrua, sier Roar Vigre, teknologileder i Ølen Betong, som har utviklet betongen.
Hentes fra USA
Mens egenvekten på normal betong er på rundt 2,40 tonn/m3, er egenvekten på den nyutviklede lettbetongen på 1,95 tonn/m3.
– For å klare denne vekten har vi brukt et lett-tilslag med en lav egenvekt, forteller Vigre.
Tilslaget som kalles Stalite er en finkornet steinfraksjon hentet fra USA.
Vigre forklarer at det i konvensjonell betong stort sett benyttes singel som tilslag, men at dette ikke gir de egenskapene man var avhengig av for å bygge et så stort spenn som det Sandsjordbrua krever.
– Siden singel kan hentes lokalt er det mange fordeler ved å kunne benytte seg av dette kontra tilslag man må hente helt fra USA, men vi var avhengig av denne resepten for å få de egenskapene vi var ute etter, sier han.
- Ferjefri E39: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025
Måtte redusere vekt
At det ikke ville vært mulig å bygge en bru med så store spenn med konvensjonell betong bekreftes av prosjektleder Tor Arne Thorsen i Statens Vegvesen.
– Når man bygger bruer med så lange spenn er det helt essensielt å fjerne vekt. Siden en betongbru som denne veier såpass mye, var lettbetong avgjørende for at løsningen skulle være mulig å gjennomføre, sier han.
Men understreker at det finnes mange typer lettbetong på markedet i dag.
Verdensrekord
Vanligvis benyttes det hjelpepilarer til bruer av denne størrelsen.
– En hjelpepilar er der for å sikre brua imot svingninger, forklarer Thorsen.
Men sier det viste seg at det var mulig å gjennomføre utbyggingen av brua uten hjelpepilar.
Han forteller at en hjelpepilar ville økt brukostnadene betraktelig.
– Det ville gjort jobben enklere, men prosjektet ville blitt rundt 10 millioner kroner dyrere, sier han.
Og legger til at 290 meter bru støp på ett tårn uten hjelpepilar i byggeperioden trolig er en verdensrekord.
Må strammes opp
Den ferdige brua består av 3500 kubikkmeter lettbetong og 9000 kubikkmeter vanlig betong.
For å gjøre den sterk nok, er brua full av strekkarmering som ligger i rør og kan strammes opp ved behov.
– Brua vil hele tiden være i endring, og vi forventer at den vil synke en god del i løpet av sin levetid. Ved å legge inn strekkarmering som kan strammes vil vi i fremtiden kunne gå inn og spenne opp brua for å heve den tilbake til opprinnelig høyde, forklarer Thorsen.
I tillegg til å være bygget så den kan strammes opp, er Sandsfjordbrua bygget for å tåle jordskjelv.
– Den flyter på spesielle lagre, og har fuger i dekket som tar imot bevegelse i lengderetning, forteller Thorsen.
- Hardangerbrua åpnet for 18 mnd siden: Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny