Et 500 år gammelt design fra Leonardo da Vinci skal ha inspirert tolv nederlandske studenter til å bygge en 65 meter lang enkeltspennsbru i is.
Brua, som forsterkes av papirfibre, skal etter planen tåle både folk og biler. Det skriver ingeniøren.dk.
- Blander limtre, betong og stål: Norsk bru blir verdens første av sin sort
Isfestival
Det er studenter og forskere fra Eindhovens tekniske universitet i Nederland som står bak konstruksjonen, som nå befinner seg i den østfinske byen Jukka.
13. februar skal brua gjennom en ildprøve, da den første bilen skal kjøres over.
Den er ført opp som en del av den årlige isfestivalen i Jukka, og 150 studenter brukte seks uker på å bygge den.
Vann og cellulose
For å klare å bygge den 900 tonn tunge brua i is, måtte studentene tilsette papirfibre i isen.
Ved å blande cellulosefibre med vann har de utviklet et iskompositt som skal være tre ganger sterkere enn ren is, skriver studentene på sin hjemmeside.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Når kompositten er blandet sammen blir den sprayet på oppblåsbare former, og danner noen millimeter tykke lag. De oppblåsbare formene fjernes når konstruksjonen er sterk nok til å holde seg selv oppe.
Gammelt prinsipp
Bruas konstruktionsprinsipp bygger på en idé fra Firenze i 1502.
Der tegnet nemlig Leonardo da Vinci en stenbru med et enormt selvbærende spenn på 240 meter til sultanen av Istanbul i det daværende Osmanske Riket.
Brua, som var en enkeltspennsbru, ble aldri bygget av sultanen, men har vist seg å være en god konstruksjon, som er blitt ført opp flere andre steder i verden, blant annet som gangbru over E18 i Ås kommune sør for Oslo.
- Norgesaktuell: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025