Hotran bru stod ferdig i 1974, og ved jevne mellomrom er det nødvendig med litt større utbedringer. Arbeidet som Statens vegvesen nå skal utføre gjør vi for å sikre at brua fortsatt skal være trygg og sikker for alle trafikanter.
Skal gi brua lengre levetid
I de om lag tre månedene brua blir stengt, er det flere omfattende oppgaver som skal utføres.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi skal fjerne asfaltdekke på brua og legge ny membran og nytt asfaltdekke. Bakvegg på begge landkarene skal flyttes lengre bak for å få plass til bredere fuger. Det skal monteres nye sluk, og deler av rekkverket skal demonteres og skiftes ut med nytt rekkverk. I tillegg skal vi utføre mekanisk reparasjon av betong på brua, forklarer Idar Buknotten som er byggeleder for bruvedlikehold i Statens vegvesen.
Omkjøring via gamle E6
Mens bruvedlikeholdet pågår, vil det blir omkjøring via fylkesveg 6818 (gamle E6 ved Fiborgtangen).
Her blir fartsgrensen 50 og 60 km/t, og Statens vegvesen oppfordrer alle trafikanter til å følge skiltingen og vise hensyn til andre trafikanter mens det er omkjøring.