Denne el-bussen lader batteriene på 20 sekunder

Det tar mindre enn ett sekund å koble bussen til ladepunktet. Ladingen av de 600 kilowatts batteriene skjer på 20 sekunder.

ABB har vunnet en ordre på 20 millioner dollar om å levere lynladerteknologi for 20 elektriske busser til den franske byen Nantes.
ABB har vunnet en ordre på 20 millioner dollar om å levere lynladerteknologi for 20 elektriske busser til den franske byen Nantes. Bilde: Michel Jaussi
Redaksjonen Våre Veger
25. okt. 2017 - 13:09

ABB har vunnet en ordre på 20 millioner dollar fra den sveitsiske bussprodusenten HESS for å levere lynladerteknologi for 20 elektriske busser og tilhørende infrastruktur til den franske byen Nantes. Bussene vil opereres av den offentlige transportoperatøren Semitan (Société d'Economie Mixte des Transports de l'Agglomération Nantaise).

Batterier montert på takene til Nantes-bussene vil lades på 20 sekunder med 600 kilowatts kraftpulser på utvalgte stoppesteder, mens passasjerene går av og på. Det tar mindre enn ett sekund å koble bussen til ladepunktet, noe som gjør den til verdens raskeste tilkoplingsteknologi for lynlading. Ytterligere ett til fem minutters lading ved endestasjonen muliggjør full opplading av batteriene.

 

I drift innen utgangen av 2018

ABBs lynladingsteknologi og fremdriftssystem, som gjør lynladingen mulig, er en del av den innovative TOSA-løsningen (Trolleybus Optimization Système Alimentation) i Genève, som er verdens ledende teknologi av sin type.

Bussene vil kjøre på linje 4 (Busway Bus Rapid Transit), som forbinder gamlebyen i Nantes med kommuner på sørsiden av elven Loire. Det nye bussystemet vil øke passasjerkapasiteten med 35 prosent og tilby bærekraftig transport til om lag 2500 pendlere hver time. Siden rutens innvielse i 2006 har passasjertallene økt, noe som fører til overfylte busser. De 24 meter lange, helelektriske, dobbeltleddede bussene fra HESS vil være de første i sitt slag i verden som utstyres med denne teknologien. Det gir høyere passasjerkapasitet, utslippsfri kollektivtransport og støyreduksjon. Bussene forventes å være i drift innen utgangen av 2018.

 

Ingen kabler i luften

- Denne revolusjonerende teknologien krever ingen kabler i luften og gir lydløs, nullutslippstransport som et levedyktig alternativ til fossildrevne busser, og er en modell for fremtidig bytransport, sier Claudio Facchin, president for ABBs divisjon Power Grids. - Prosjektet illustrerer vår forpliktelse til å levere verdi for kundene gjennom teknologi og innovasjon og styrker vår posisjon som en foretrukket partner for et sterkere, smartere og grønnere nett, som er i tråd med vår Next Level-strategi.

Hver ny elbuss kan transportere 151 passasjerer og vil bli utstyrt med energieffektiv ABB-drivteknologi som omfatter fremdriftssystem og hjelpekonvertere, fremdriftsmotorer med permanentmagneter, takmonterte batterier og energioverføringssystemer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.