GENÈVE: En motorsykkel du ikke trenger motorsykkellappen for å kjøre. Det er i bunn og grunn slik sveitsiske Quadro markedsfører sin firehjuls motorsykkel Qooder QV4.
For ser du den fra siden, skiller den seg ikke stort fra en vanlig motorsykkel. Det er først når du ser den fra en annen kant at det blir tydelig at dette er noe annet.
Qooder er ifølge produsenten verdens eneste firehjulskjøretøy som kan lenes som en motorsykkel, noe som skal gi en unik kjøreopplevelse.
Det gjør kanskje mest for sikkerheten, ettersom alle fire hjul vil være plantet i bakken til enhver tid. Qooder lenes ved hjelp av systemet kalt HTS (Hydraulic Tilting System), som består av to dempersylindere på hver side, og en støtdemper i midten.
- Les også: Denne snøskuteren går på strøm
Kan lenes 45 grader
Sidedemperne har lavere gasstrykk enn demperen i midten, slik at kjøretøyet kan legges over på siden i svinger. Samtidig sørger demperen i midten for å gi støtdemping. Kjøretøyet kan lenes inntil 45 grader.
Under bremsing jobber alle dempersylinderene sammen for å gi en så effektiv oppbremsing som mulig.
Når kjøretøyet parkeres, kan dempersystemet låses, slik at du for eksempel kan parkere med to hjul på en fortauskant.
Alt i alt skal dette gi føreren stabiliteten til en bil kombinert med kjøreopplevelsen til en motorsykkel. For eksempel kommer den med differensialsperre på bakakslingen om du skulle trenge det. De fire hjulene har skivebremser og ABS.
QV4 kommer med ensylindret firetaktsmotor på 400 kubikk. Det gir rett over 32 hestekrefter. Kraften overføres til bakakslingen ved hjelp av en trinnløs girkasse. Egenvekten er 281 kg, med en totalvekt på 480 kg. Det er plass til to personer.
- Les også: De største elbilnyhetene fra Genève
Kraftigere elektrisk variant på vei
Neste år kommer en utgave med kraftigere motor. Dette kalles E-QV4, og er en elektrisk variant. Den får en 46 hestekrefters elektromotor med et maksimalt dreiemoment på 106 newtonmeter.
Batteriet kommer med en kapasitet på 7,2 eller 14,4 kilowattimer avhengig av variant. Det skal gi en rekkevidde på 130 eller 260 kilometer, ifølge Quadro.
De ville ikke si noe sikkert om pris, men om vi forsto en representant for selskapet rett, vil den elektriske varianten kunne koste rundt 20.000 euro. De vil kunne leveres til Norge.
At dette er verdenes eneste produkt i sin klasse er for øvrig en sannhet med modifikasjoner. For tre år siden lanserte samme selskap Quadro4, som i bunn og grunn er mye det samme, bare med plass til én person. Qooder er på sin side mer en scooter, og vil altså også leveres med elektrisk fremdrift.
- Les flere saker om elbil.