Er denne elbilen raskere enn Tesla Model X?
Det er i hvert fall i den retningen den amerikanske elbilnykommeren Faraday Future hinter, et par uker før de skal vise fram sin kommende crossover.
I to korte Youtube-snutter (se den ferskeste nederst i artikkelen) ser vi glimt av at den kamuflerte prototypen stiller i dragrace-duell mot tre heftige og veletablerte konkurrenter.
Tilsynelatende går prototypen seirende ut av samtlige dueller. I drivlinjetestvideoen forklares det at målet opprinnelig var å oppnå akselerasjon fra 0-60 miles i timen under fire sekunder, men at de nå har presset tida under tre sekunder.
Bilen skal vises fram for første gang på CES i Las Vegas på kvelden 3. januar. Da skal også offisielle akselerasjonstider og resultatet av duellene fra testbanen i Irwindale like øst for Los Angeles presenteres.
- Litt mer folkelig: Opel Ampera-e blir langt billigere en antatt
To suver og en sportsbil

Uansett dragraceutfall kan vi slå fast at Faraday har siktet seg inn mot de kjappeste på markedet.

Målestokken er selvsagt det som i dag er den raskeste suv-en, Tesla Model X P100D, som med såkalt «Ludicrous mode» klarer å akselerere fra stillestående til 100 kilometer i timen på 3,1 sekunder.



Det knives også med en annen høyreist kjapping, dog ikke elektrisk. Bentley Bentayga er utstyrt med en 6,0-liter W12 TSI som yter 608 hk/447 kW/900 Nm. Det gir den 2.440 kg tunge suv-en en akselerasjon på 4,1 sekunder fra 0-100 kilometer i timen og en topphastighet på 301 km/h.
Fjerdemann tilhører en annen klasse, den er 529 mm lavere enn Bentayga og heter Ferrari 488 GTB.
Fra 3,9-liter V8-eren som sitter i denne har Maranello-ingeniørene klart å lokke ut 670 hk/478 kW/760 Nm, med andre ord hele 172 hk/l. 488 klarer 0-100 på tre sekunder blank, og for øvrig 0-200 kilometer i timen på 8,3 sekunder.
I videoen blir for øvrig 488-akselerasjonen feilaktig oppgitt til 3,0 sekunder fra 0-60 miles i timen i stedet for 0-100 kilometer i timen. For øvrig ser det ut som at elbilprototypen er raskere, vel å merke i starten og rett fram.
- Tesla-utfordrer: Tar i bruk «neste generasjon batteri»
Utsatt fabrikk
Også på forrige CES, i januar i år, fikk Faraday Future mye oppmerksomhet da de viste fram det elektriske sportsbilkonseptet FFZero01, med 750 kW effekt og en topphastighet på over 320 kilometer i timen.


På kommende CES-messe er det altså en produksjonsmodell som skal vises fram. Men når den kan produseres og leveres, er fortsatt i det blå.
Selskapet ble startet av en rekke tidligere Tesla- og BMW-ansatte, og har planer om å bygge en fabrikk i Nevada.
Som Teknisk Ukeblad har skrevet, ble det i november kjent at selskapet må utsette byggingen på grunn av pengemangel. Prosjektet er beregnet å koste en milliard dollar å oppføre, og det sprøytes nå inn ny kapital både fra hovedinvestor Jia Yueting personlig og hans selskap LeEco, ifølge Reuters.
- Her finner du våre artikler om Tesla.
Aston-samarbeid
I februar inngikk det kinesiske teknologiselskapet LeEco en samarbeidsavtale med den britiske bilprodusenten Aston Martin som i første omgang handler om å ferdigutvikle RapidE og sette den i produksjon i løpet av to år. Dette er en elektrisk versjon av firedørs-luksussportsbilen Rapide S som i dag har en V12-er under panseret.
Parallelt jobber Aston Martin og LeEco med utvikling av batterisystemer og elektriske drivlinjer myntet på en kommende ladbar modell designet fra blanke ark.
– Partnerskapet har også potensial for å ta fram flere nye elbiler på vegne av Aston Martin, LeEco og Faraday Future, heter det da avtalen ble offentliggjort i Frankfurt.
Faraday Future skal for øvrig benytte batterier fra LG Chem, som også leverer til den nye Chevrolet Bolt og tvillingen Opel Ampera-e.
- Les flere saker om elbil.