Hva om elbilen din kunne generere sin egen strøm? Dette er et spørsmål forskere ved det tyske Fraunhofer-instituttet har stilt seg.
Resultatet er en elbil med batteri og et lite «gasskraftverk», skriver Fraunhofer på sine nettsider.
Det finnes elbiler som har små kraftgeneratorer om bord, som BMWs i3 med rekkeviddeforlenger, eller Opel Ampera. Men dette det vanlige bensinmotorer, som i praksis er aggregater, og bilene er i realiteten seriehybrider.
Det finnes selvsagt også brenselcellebiler, som i praksis er elbiler som genererer strøm fra hydrogen.
Eget kraftverk produserer strøm
Fraunhofer-bilen, kalt GEV/one (generator-elektrische Versuchsfahrzeug) går derimot på syntetisk metangass fra kraft-til-gass-produksjon. Denne gassen kan i praksis produseres av karbondioksid og hydrogen.
Bilen genererer strøm ved hjelp av en ensylindret motor som går kontinuerlig. I tillegg er den utstyrt med et batteri på 10 kilowattimer, som brukes til å ta unna regenerert energi, og som bidrar med mer effekt når det er behov for det.
Det er bare nødvendig under stort effektuttak som ved kraftig akselerasjon, eller i høye hastigheter.
I praksis er det altså snakk om en seriehybridbil.
Langt lavere utslipp
Fordelen med denne løsningen er at den gir en 20 prosent reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med bensinmotor, og at NOx- og partikkelutslippet ifølge Fraunhofer blir betydelig redusert.
Bilen har et utslipp på 80 gram CO2 per 100 kilometer, skriver Fraunhofer.
Faktisk hevdes det at løsningen gjør bilen så grønn at den står for et CO2-utslipp som er lavere enn utslippet fra strømproduksjon.
Da er det selvsagt snakk om strømproduksjonen i Tyskland, som i stor grad er basert på forbrenning.
Til sammenligning vil en vanlig elbil ifølge forskerne bare kunne få et reelt redusert karbonavtrykk dersom den lades direkte fra fornybare kilder som sol eller vind dersom man tar hensyn til utslipp fra kraftproduksjon.
Svak infrastruktur for elbiler
Tyskland har hatt liten utbredelse av elbiler, på grunn av få incentiver og dessuten rimelig drivstoff. Dermed er heller ikke ladeinfrastrukturen i landet særlig utbygd.
Siden konseptbilen ikke egentlig har behov for lading, kan den tenkes å ha en misjon som en mellomløsning frem til infrastruktur for elbiler er på plass. Den har også den åpenbare fordelen at den kan tankes som en vanlig gassbil.
Forskerne skal nå teste bilen på en rullende landevei for å få et eksakt bilde av hvor mye GEV/one slipper ut av partikler og avgasser. Bilen skal veitestes i Rhine Main-området i Frankfurt.
Tyskland har for øvrig en visjon om å ha en million elbiler på veiene innen 2020.