Renault er klar med en ny elbil for Europa. Modellen K-ZE, som har vært vist frem tidligere og kommer på det kinesiske markedet, kan fort bli en populær modell her.
K-ZE ble avduket under bilmessen i Paris i høst, og var noe av det siste tidligere Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn rakk å vise frem før han ble arrestert i Japan.
K-ZE ble offisielt lansert i Kina for snart to uker siden. Der skal den koste tilsvarende knapt 100.000 kroner.
For det får man en enkel elbil, som ser ut til å minne en del om Renualt Zoe i funksjonalitet. Altså er det snakk lite avansert teknologi.
- Les også: Nå blir Tesla Model 3 billigere
27 kilowattimer
Den kan skryte av å ha klimaanlegg, elektriske vindusheiser, en trykkskjerm og ryggekamera. Rekkevidden er oppgitt til 250 kilometer. Batteriet har 27 kilowattimer kapasitet, og kan hurtiglades på en knapp time.
Den lille bilen er kanskje stylet som en SUV, men er en bil i A-segmentet – en småbil, med andre ord. Akselavstanden er 2,43 meter, og bilen er 3,73 meter lang.
Den har dermed omtrent samme akselavstand som en Volkswagen Polo, og er litt kortere.
Likevel er K-ZE en femseter som skal ha plass til fire voksne, og som har et bagasjerom på 300 liter.
900 kg
Bilen veier kun 900 kg. Men selv lav vekt vil neppe gjøre denne bilen til noen racer, da motoren har en effekt på 45 hestekrefter og et dreiemoment på 125 newtonmeter. Toppfarten er 105 kilometer i timen, ifølge Automobilwoche.
Til avisen sier Renaults markedssjef Guillaume Sicard at ingen i Kina er interessert i toppfart uansett. Skal du konkurrere i Kina må du imidlertid ha trykkskjerm.
Dermed er bilen utstyrt med Renualts Android-basert R-Link-system, men ikke elektronisk stabilitetskontroll.
Renault har også spart andre steder: Siden det var for dyrt å implementere det, har de ikke implementert regenerering av bremseenergi. Her må du altså bremse på gamlemåten.
- Les også: Tesla oppgraderer Model S og X
En global bil
Bilen er laget i Kina for Kina. Men Renualt-direktør Thierry Bolloré sier til Automobilwoche at K-ZE er et globalt prosjekt. De kan produsere 120.000 biler i Kina i dag, og kan utvide når de trenger. Eksport til Europa er derfor bare et spørsmål om tid, forteller han.
En bil som dette vil ikke ha noen konkurrenter i Europa, mener markedssjef Sicard.
Hvorvidt den noen gang vil komme i salg i Norge er uvisst. Til det er den kanskje for enkel. Men om de lager en litt mer avansert utgave for eksport, kan det være at den vil være interessant også i Norge. Særlig om prisen ikke blir mye høyere enn 100.000 kroner.