25 studenter fra en rekke forskjellige studier ved NTNU presenterte sitt nyeste prosjekt på Gløshaugen torsdag formiddag.
Siden august har de jobbet med «DNV GL Fuel Fighter», en energieffektiv elektrisk bil, som de skal ta med til London i slutten av mai.
Der skal de delta i Shell Eco Marathon. Et billøp der målet er å komme lengst mulig på minst mulig drivstoff.
Startet med blanke ark
Det er tiende gang NTNU stiller lag i denne konkurransen. Tidligere år har det vært vanlig å bygge videre på fjorårets bil, men i år startet laget med blanke ark.
Resultatet er en liten aerodynamisk bil av karbonfiber, som veier 80 kilo.
– En vanlig bil har en dragkoeffisient på 0,3 eller 0,4. Tesla Model S har 0,24. Vår bil skal ha, ifølge vår datasimulering, en dragkoeffisient på 0,14, forteller Bård Carlsen, lagleder for «DNV GL Fuel Fighter».
– Tidligere har det vært viktig å gjøre det bra designmessig. Vi vil heller fokusere på å gjøre et godt resultat på banen.
Men det nytter ikke å gjøre det bra på banen hvis laget ikke tilfredsstiller kriteriene i konkurransen. Lista med krav som bilen må oppfylle er lang. Det stilles blant annet krav til høyden innvendig i bilen og bakkeklaringen. Til og med sjåføren må være innenfor visse rammer.
– Sjåføren må være minimum 70 kilo med utstyret på seg, forteller Carlsen.
– Kravene kan gjøre det utfordrende å være kreativ. Men samtidig gjør det at det blir ekstra morsomt å tenke utenfor boksen. Og jeg tror vi har kommet frem med en del kule løsninger, legger han til.
- Studentene har redusert vekten på racerbilen med åtte kilo: Barberer enda mer av 0-100-tiden
Fra hydrogen til batteri
De siste årene har «DNV GL Fuel Fighter» brukt hydrogen som drivstoff. I år går de for batteri.
– Hydrogen har vært mer ustabilt og batteriteknologien er mer moden nå. Det blir billigere og bedre for oss å bruke batteri, sier Carlsen.
Den er også utstyrt med to motorer, en sterk og en svak, en algoritme i bilen bytter mellom motorene etter forholdene.
Nytt av i år er at studentene har jobbet mye med 3D-printere under prosjektet.
– Det har vært en kjempefordel. Det har gitt oss mulighet til å teste ut flere modeller på én dag enn det vi har gjort tidligere, sier Carlsen.
– Så med disse forbedringene, hva er målet for konkurransen i år?
– Vi vil i hvert fall havne på pallen, og det tror jeg vi har gode muligheter til. Vi tok en grov analyse høst, som viser at den har en rekkevidde på 1400 kilometer på én liter bensin, sier Carlsen.
Analysen de gjennomførte viser at elbilen kan kjøre 155 kilometer på én kilowattime. Deretter har de regnet ut hva det tilsvarer i bensinbruk.
- Lønner det seg for studentene? Denne racerbilen gir 20 nye ingeniører