IT

Denne gangen skal Altinn takle stor oppgradering uten nedetid

Men alt må klaffe.

Denne gangen har Altinn sikret seg med en retrettmulighet hvis den store oppgraderingen skulle skjære seg.
Denne gangen har Altinn sikret seg med en retrettmulighet hvis den store oppgraderingen skulle skjære seg. Bilde: Espen Zachariassen
22. nov. 2013 - 14:38

Jo, jeg er spent, men magefølelsen er god, sier Kristian Styrvoll.

Han sitter med ansvaret når Altinn denne helgen skal gjennom en omfattende oppgradering - uten at tjenestene stenges ned.

Prislappen er 20 millioner kroner og forberedelsene har pågått siden mars.

Alt må klaffe når oppgraderingen skal skje "live".

Dette er den teknologiske plattformen som de aller fleste benytter - enten det er til den daglige rapporteringen fra bedrifter til myndigheter, til skatteoppgjøret et par ganger i året eller søknad om skoleopptak.

Les også: Telenor må dele fiberen sin med andre

Frigjøringen

Tidligere i høst kunne du lese her i Teknisk Ukeblad om hvordan tjenestene i Altinn skal frigjøres fra den trauste portalen og kunne brukes blant annet som app på nettbrett.

Dette er en del av en større oppgradering av Altinn og som etter planen skal legge grunnlaget for helelektronisk dialog mellom det offentlige og næringslivet.

Noen detaljer finner du lenger ned i artikkelen.

Les også: Den digitale skolen er nær

Som Facebook

Helgens store produksjonssetting av ny Altinn-versjon skal altså etter planen kjøres uten nedetid i løsningen.

Dette er vi vant til fra mindre kritiske løsninger som Facebook, mens det er ny mark som nå pløyes i statsapparatet.

– I praksis skal vi sette inn en ny modul med nye funksjoner ved siden av dagens løsning. Så kobler vi den nye modulen på mens Altinn surrer og går, forklarer Styrvoll. Han er seksjonsleder for drift og tjenesteproduksjon i Altinn.

Seksjonsleder Kristian Styrvoll har en god magefølelse foran helgens storoppgradering av Altinn.
Seksjonsleder Kristian Styrvoll har en god magefølelse foran helgens storoppgradering av Altinn.

Kritisk å teste

Etter at selve plattformen Altinn II ble satt i drift, stoppet det opp på grunn av en komponent som sviktet under det store trafikktrykket da folk skulle sjekke skatteoppgjøret i mars 2012.

En rapport fra DNV avdekket mangelfull testing og at løsningen ble satt i drift selv om den sto til stryk i akseptansetesten. Forklaringen var knapphet på både tid og testverktøy.

Har dere hatt god nok tid til utvikling og testing nå?

- Vi har testet fortløpende, funnet feil og rettet dem. Det har ikke vært aktuelt å kjøre i gang den nye produksjonssettingen hvis det finnes såkalte produksjonshindrende feil som kan skape trøbbel med driften, sier Styrvoll til Teknisk Ukeblad.

Nå er status at det ikke er avdekket slike feil.

Og hvis det skulle dukke opp noe uforutsett?

Da har vi planlagt for å kunne rulle løsningen tilbake til dagens versjon, svarer han. Da kan det oppstå en kortere stopp i tjenestene.

Les også: Laser-bredbånd gir seks ganger raskere kommunikasjon

En adresse til hver

Etter helgens oppgradering skal en ny løsning kalt "Enhetsprofil" være klar.

Det er et kontaktregister i Altinn som gjør det mulig for en virksomhet å legge inn mobilnummer og e-postadresser for inntil 20 kontakter i hver bedrift.

I dag vil en melding fra det offentlige til en bedrift bare gå til bedriften og da i praksis dem som har tilgang til portalen.

Med den nye funksjonen blir det mulig å varsle elektronisk en eller flere konkrete personer som har behov for informasjonen, for eksempel når en melding eller et skjema ligger klar til behandling i Altinn meldingsboks.

Dette er en avgjørende funksjon for å kunne realisere regjeringens strategi om å bruke elektronisk kommunikasjon fremfor papir.

– Endringen ivaretar kravet til varsling i denne forskriften ved elektronisk kommunikasjon med næringslivet. Dette er viktig for at vi skal oppnå målene om digitalisering og effektivisering av det offentlige og bedre tjenester for næringslivet, uttaler næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Enhetsprofilen er opprettet for rundt 1 million enheter som er registrert i Enhetsregisteret.

Det dreier seg om næringsliv, frivillig sektor og offentlig sektor.

Tilgangen til disse listene blir begrenset til offentlige etater. Hensikten er blant annet å unngå at kontaktinformasjonen misbrukes til søppelpost og reklame.

Telefoni og bredbånd: – Forbrukerne har all grunn til å glede seg. De får mer og betaler mindre

Alt-på-brett

Den andre store omleggingen er som kjent at tjenester på Altinn blir uavhengig av en nettleserbasert portal.

I praksis betyr det at it-bransjen kan utvikle nye tjenester som kan knyttes opp mot Altinn-plattformen, men like gjerne brukes på et nettbrett.

For eksempel kan det utvikles en løsning for å legge Altinn meldingsboks inn som en integrert del av nettstedet til en kommune eller gjøre meldingsboksen tilgjengelig som en app eller i en vanlig e-postleser, med innlogging via ID-porten.

Les også:

80 prosent av norsk nett-trafikk går gjennom svenske kabler

Nextgentel er sulten på Telenors moderne nett

Så smart blir boligen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.