KRAFT

Denne hybrid-lastebilen brukes til å sikre strømforsyningen

Leverer strøm rett til nettet ved strømbrudd.

Denne lastebilen kan forsyne inntil 125 husholdninger med strøm under strømbrudd.
Denne lastebilen kan forsyne inntil 125 husholdninger med strøm under strømbrudd. Bilde: PG&E
Marius ValleMarius ValleJournalist
24. feb. 2017 - 15:33

Ved strømbrudd, enten de er planlagte eller ei, kan nødstrømaggregater tas i bruk for å sikre at abonnentene fortsatt får strøm levert.

Amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) har utviklet en løsning på dette i samarbeid med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI): Ladehybridlastebiler som kan forsyne nettet med strøm.

Løsningen er ifølge en pressemelding det første eksempelet på en slik løsning, og kan potensielt bety en fundamental endring i hvordan nettselskapene håndterer strømbrudd.

Lastebilen, som under vanlig drift har en elektrisk rekkevidde på 80 kilometer, skal ikke bare redusere karbonfotavtrykket til PG&E.

Den kan også levere inntil 160 kilowatt, nok til å levere strøm til 125 husholdninger fra batteri.

Kan frakte materialer og gi nødstrøm

Dette er ikke det første eksempelet på en slik løsning. PG&E har tidligere tatt i bruk mindre lastebiler som kan forsyne nettet med strøm, men dette er det første eksempelet på en stor lastebil som også kan brukes til å transportere for eksempel trafostasjoner og annet materiale. 

De store lastebilene kan levere 25 prosent mer effekt enn de gamle hybridlastebilene, ifølge PG&E.

De mindre lastebilene har vært i bruk siden 2015. <i>Foto: PG&amp;E</i>
De mindre lastebilene har vært i bruk siden 2015. Foto: PG&E

De gamle lastebilene har ifølge PG&E blant annet vært tatt i bruk under en skogbrann hvor folk ble evakuert til et kirkebygg. Da strømmen forsvant, ble forsyningen til kirken gjenopprettet ved hjelp av en slik bil.

I den aktuelle situasjonen, sto lastebilen parkert ved kirken i to dager, og forsynte bygget med all elektrisiteten det var behov for før et nødaggregat kunne fraktes inn i området. 

Kan gjøre arbeid uten at kundene får strømbrudd

Hybriddrivlinjen og Power2E AC Power Export, som forsyningssystemet heter, er utviklet av EDI. Alt er installert i ombygde Peterbilt-lastebiler. 

Det California-baserte selskapet har levert Power2E til ulike aktører, som bruker det som nødstrømløsning, ved strømbrudd og til å levere strøm til anleggsplasser i områder hvor det ikke er tillatt med tomgangskjøring.

Systemet kan også brukes til såkalte «hot swap»-operasjoner, hvor bilene synkroniseres med strømnettet, og kobles inn før strømmen fra nettet kuttes. Dermed opplever ikke kundene noe avbrudd i strømforsyningen.

Illistrasjon av en V2G-løsning utviklet av Nissan og Enel. <i>Foto: Nissan</i>
Illistrasjon av en V2G-løsning utviklet av Nissan og Enel. Foto: Nissan

Det kan brukes på både rene batterielektriske biler i tillegg til hybrider. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Å bruke batteriene i elbiler og hybrider som strømforsyning er i seg selv ikke en ny idé.

Såkalte V2G-prosjekter, hvor kjøretøy kan forsyne en husholdning med strøm testet blant annet ut av Nissan.

På sikt kan slike løsninger bidra til å utjevne energitoppene i strømnettet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.