Bosch hevder at de har kommet opp med en teknologisk løsning som kan redde dieselmotoren.
Dette vil gjøre at utslipp fra dieselbiler ikke lenger blir et tema. Bilene skal ha ubetydelig påvirkning på luftkvaliteten, ifølge selskapet.
De klarer å redusere utslippet av NOx slik at det blir ti ganger lavere enn grensen blir i 2020. Det vil gjøre at dieselmotoren beholder sitt miljøforsprang, hevder Bosch i en pressemelding.
Grensen vil være 120 milligram NOx per kilometer i 2020. Bosch skal være i stand til å redusere utslippet under reell kjøring til 13 milligram per kilometer. Under bykjøring skal de klare 40 milligram.
- Bak nyhetene: Derfor er det verre om CO2 slippes ut fra eksospotte enn fra et kullkraftverk (TU Ekstra)
Kan tas i bruk på biler i dag
Fremskrittet ble annonsert under Bosch' årlige pressekonferanse i Stuttgart i går. Her sa Bosch-direktør Dr. Volkmar Denner at diesel har en fremtid.
– I dag ønsker vi en gang for alle å stoppe debatten rundt dieselteknologiens død, sa Denner.
Teknologien skal ikke bare sørge for at utslippet er under grenseverdiene i laboratorietester, men også under virkelig kjøring. Det hele gjøres mulig av videreutvikling av eksisterende renseteknologier.
Det skal ikke være nødvendig med nye komponenter sammenlignet med dagens generasjon dieselbiler. I stedet handler det om å presse grensene for hva som er mulig, hevder selskapet.
Dermed er dette et system som ganske enkelt kan implementeres i eksisterende biler, og Bosch hevder at deres kunder blant bilprodusenter kan ta det i bruk når de måtte ønske. Siden det ikke kreves nye komponenter, vil det heller ikke øke prisen på dieselbiler, mener de.
- Hvordan virker: Partikkelfilter
Luft- og temperaturkontroll
I praksis er det snakk om et system for kontroll av luftforsyning til motoren og temperaturstyring. Det holder kontroll på forholdene slik at NOx-utslippet holdes innenfor grenseverdiene under alle forhold.
En mer aktiv kjørestil stiller større krav til avgassrensing, noe som kan løses med turbo med lavere reaksjonstid. De kombinerer også resirkulering av avgasser under et større trykkspekter, slik at systemet er langt mer fleksibelt enn konvensjonelle rensesystemer i dag.
Bosch hevder at det da i realiteten ikke blir mer NOx selv om føreren tråkker klampen i bånn.
For at NOx skal fjernes effektivt er temperatur viktig. Bosch sier at rensingen er effektiv med eksostemperaturer over 200 varmegrader, noe som kan være vanskelig å oppnå under bykjøring.
For å sikre at eksosen holder høy nok temperatur har de tatt i bruk aktiv regulering. Det skal gi stabil NOx-rensing.
Det skal ikke spille noen rolle om man kjører aktivt, sakte, i vinterkulde eller sommervarme, hevder de.
Kan bli renere med AI
De mener dieselmotoren har potensial for videreutvikling ved å ta i bruk kunstig intelligens. Det skal kunne gi en forbrenningsmotor som ikke har noen påvirkning på luftkvaliteten utover at den slipper ut CO2.
Denner sier at de ser for seg at forbrenningsmotorer skal være ansvarlige for intet mer enn ett mikrogram NOx per kubikkmeter luft i Stuttgarts mest forurensede områder i fremtiden. Grenseverdien er i dag 40 mikrogram per kubikkmeter.
Dermed skal dieselbilen også i fremtiden være et godt alternativ også for bykjøring. De mener bilene kan spille en viktig rolle også i fremtiden, frem til elektrisk mobilitet får et gjennombrudd i massemarkedet.
Mange vil ha dieselforbud
Dieselmotorens rykte fikk seg et alvorlig skudd for baugen etter at det kjent at Volkswagen aktivt hadde jukset for å oppnå best mulige resultater i utslippstester.
Det viste seg at motorene slapp ut langt med NOx enn tillatt.
At dieselmotorer generelt slipper ut mye skadelig NOx og annen luftforurensing, og at det gjerne er verre jo eldre bilene er, har ført til at forbud har vært praktisert på dager med høy luftforurensing i Oslo og Bergen.
I Tyskland har debatten vært langt hardere. Etter en runde i domstolen har det blitt klart at byer kan forby dieselbiler om de ønsker.
Salget av dieselbiler faller som en stein i Tyskland, men også ellers i Europa. Spørsmålet er om det er for sent å rette opp dieselmotorens image.
Realiteten er uansett at selv om det skulle bli færre dieselbiler og mindre NOx i tyske byer, vil det trolig slippes ut mer CO2 som følge. For de fleste velger ikke elbil eller hybridbil når de velger vekk diesel. De velger bensinbil.
Det er en hodepine for bilindustrien, som risikerer gigantiske bøter dersom bilene de selger i snitt har høyere CO2-utslipp enn grenseverdien. Fra 2020 bilr denne 95 gram CO2 per kilometer.
- Les mer: Bilprodusentene har bare seg selv å takke for dieselbråket (TU Ekstra)