ENERGI

Denne modulen øker gassproduksjonen på Fram-feltet

Skal gi «betydelige og lønnsomme volumer».

En ny gassmodul er installert på Troll C og satt i drift, for å kunne øke gassproduksjonen på Fram-feltet, som er knyttet til plattformen. Her ser du modulen bli løftet om bord.
En ny gassmodul er installert på Troll C og satt i drift, for å kunne øke gassproduksjonen på Fram-feltet, som er knyttet til plattformen. Her ser du modulen bli løftet om bord. Foto: Bo B Randulff, Woldcam/Equinor
Ina AndersenIna AndersenJournalist
11. feb. 2020 - 08:50

I 2017 ble det besluttet å investere om lag 1 milliard kroner i en ny gassmodul som øker gassbehandlingskapasiteten på Troll C med 3,5 millioner standard kubikkmeter per dag.

Equinor har nå nylig installert og satt i drift modul på Troll C-plattformen, som olje og gass-feltet Fram er knyttet opp til.

Den skal både framskynde og øke produksjonen fra Fram-feltet med det selskapet beskriver som «betydelige og lønnsomme volumer».

– Gassmodulen sikrer akselerert gassproduksjon og kapasitet i Fram-lisensen for eksisterende og nye brønner i Fram, og gir oss derfor god verdiskapning på kort sikt. Samtidig gir gassmodulen potensial for å trekke inn nye framtidige funn, sier Gunnar Nakken, direktør for Drift Vest.

Les også

Vil gjøre plass til nye funn

Gassbehandlingsmodulen veier drøyt 400 tonn, og har enheter for tørking og nedkjøling av gass. 

Den er bygger av Aibel i Haugesund, mens prosjekteringen ble gjort av Aibel i Bergen. Totalt har om lag 300 personer vært involvert i prosjektet.

Investeringen er et viktig ledd i å videreutvikle Troll C som et knutepunkt for området.

– Dette er et spennende område. På vegne av Fram-lisensen gjorde vi et av de største funnene på norsk sokkel i 2019 her, Echino Sør. I tillegg har vi flere prospekter som vi vurderer for boring, sier Nakken.

Nordsjøen

Fram-feltet er et olje- og gassfelt i den nordlige delen av Nordsjøen, og ligger omtrent 20 kilometer nord for Troll. 

Feltet omfatter flere forekomster og er delt opp i to utbyggingstrinn, Fram Vest og Fram Øst. Begge er bygget ut med to brønnrammer hver og er koblet opp mot Troll C.

Brønnstrømmen fra Fram transporteres via rørledning til Troll C for behandling, og oljen transporteres videre via Troll Oljerør II-rørledningen til Mongstad.

Gassen eksporteres via Troll A til Kollsnes.

Hydrogentoget Coradia iLint kjøres i dag i den tyske delstaten Niedersachsen.
Les også

Uenighet om hydrogentog i Norge: «Best egnet»

  

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.