SAMFERDSEL

Denne origamibrua kan foldes ut på en time

Skal redde liv i krisesituasjoner.

Mobile Bridge 4,0 ble testet ut over Hongo river i byen Fukuyama tidligere i sommer.
Mobile Bridge 4,0 ble testet ut over Hongo river i byen Fukuyama tidligere i sommer. Bilde: Hiroshima university
3. aug. 2015 - 20:00

Vått klima, naturkatastrofer og jordskred skaper ofte problemer med fremkommelighet.

For å løse disse, og få frem biler i perioder med både tsunamier, tyfoner og jordskjelv, har professor Ichiro Ario ved Hiroshima university i Japan utviklet en helt ny brukonstruksjon.

Les også: Dette skal bli verdens dypeste svømmebasseng

Gammel papirbrettekunst

Konstruksjonen tar utgangspunkt i den eldgamle papirbrettekunsten origami, og kan ifølge Ario, som har utviklet løsningen, foldes ut i løpet av en time.

Den består av en sakseliknende mekanisme, og har fått navnet Mobile Bridge 4,0.

Brua har ikke behov for noe fundament, og ble nylig prøvd ut over Hongo river i byen Fukuyama, der en rekke biler uproblematisk kjørte over på kort tid.

Siden den enkelt brettes sammen og får plass i en enkelt lastebil, skal den lett kunne fraktes både til og fra krisesituasjoner.

Les også: Ny murer-robot kan sette opp et hus på to dager

I løpet av en time kan brua settes opp og få nødvendig nødhjelp frem i krisesituasjoner.
I løpet av en time kan brua settes opp og få nødvendig nødhjelp frem i krisesituasjoner.

Gode tilbakemeldinger

Origamibrua ble nylig vist frem under en japansk ingeniørkonferanse, og fikk gode tilbakemeldinger.

– Normalt kreves det et team av teknikere for å utvide en midlertidlig bru, det gjør det ikke her. Dette ser dermed ut som en rask og god løsning for midlertidig fremkommelighet i krisesituasjoner, sier arkitekturprofessor Paolo Beccarelli ved universitetet i Nottingham til BBC news.

Ichiro Ario jobber for tiden med en videreutvikling av brua, og sier neste versjon skal bli både raskere å sette opp, sterkere og lengre enn dagens versjon.

Universitetet har ennå ikke frigitt fakta om lengde og bæreevne for brua.

Les også: Franske arkitekter vil bygge vertikal by i ørkenen

En billigere løsning

Provisoriske bruer er langt fra noen nyhet. Allerede under andre verdenskrig ble broleggere, panservogner med mulighet for å legge ned bruer på kort tid, benyttet til å versere skyttergraver, elver og røft terreng (AVLB). Disse benytter seg også av den samme saksemekanismen.

Likevel: Med Mobile Bridge 4,0 slipper man å ha dyre panservogner utplassert i urbane strøk, og det blir trolig en langt billigere løsning enn den militære varianten.

030206-M-5753Q-011Camp Coyote, Kuwait (Feb. 6, 2003) -- An M60A1 Armored Vehicle Landing Bridge (AVLB) practices the deployment of its 60 foot bridge span, designed to quickly move heavy military wheeled and tracked vehicles over unstable or hazardous terrain.  The equipment is being used in exercises being conducted as part of Operation Enduring Freedom.  U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Kevin Quihuis Jr.  (RELEASED)
Likevel: Med Mobile Bridge 4,0 slipper man å ha dyre panservogner utplassert i urbane strøk, og det blir trolig en langt billigere løsning enn den militære varianten. AVLB har blitt brukt av millitæret til å krysse skyttegraver helt siden første verdenskrig. LCpl Quihuis, Kevin C Jr

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.