Et liv med hardt og ensformig arbeid. Det er det som venter den nye medarbeideren på byggeplassen i Korsløkke i Odense. Men denne «medarbeideren» bryr seg ikke, for det er snakk om en ny robot fra bedriften Robot at work.
– Den nye roboten er bygd ut fra de erfaringene vi har gjort oss på byggeplasser de siste tre–fire årene. Nå mener vi at vi er klare med et produkt som kan settes rett inn i byggeprosessen, og som er enkelt å bruke. Prosjektet i Korsløkke er vår måte å signalere at nå er produktet klart for salg, forteller Finn Christensen, som er administrerende direktør for og medstifter av Robot at work.
Bedriften ble stiftet i 2015 med et mål om å få roboter ut i jobb sammen med håndverkere på byggeplassene. I første omgang brukte de en tradisjonell robotarm, UR10 fra Universal robots, som var montert på en stor arbeidsplattform.
– Armen kunne bevege seg både opp og ned og fra side til side, og testene våre var relativt gode. Den kunne både frese ut fuger og sprøyte puss og betong i tillegg til maling. Men når man skulle jobbe på en hel fasade, ble det mye jobb med å flytte roboten fram og tilbake, forteller Christensen.
Derfor har Robot at work utviklet et system hvor robotarmen er amputert til fordel for en rammeløsning. Dermed kan roboten bevege seg fritt over et større område.
Kryss av for malingen i programvaren
– Vi har utviklet et modulært rammesystem av lettvektprofiler som er maksimum én meter lange. Ingen av elementene veier over 15 kilo, så det oppfyller kravene til hvor mye håndverkerne har lov til å løfte. Dimensjonene og vekten betyr at en håndverker bare kan lempe delene inn i varebilen og kjøre dem til byggeplassen. Og fordi det er modulært, kan roboten dekke et akkurat så stort areal som det er behov for.
Roboten er også blitt tilpasset forholdene på en byggeplass, og er nå både vanntett og smussavvisende. Men mekanikken er bare én del av produktet, programvaren er kanskje vel så viktig.
Robothund fullførte maraton – uten lading
– Det nytter ikke med noe man må ha et 14 dagers langt kurs for å betjene. Derfor har vi jobbet med å gjøre det enkelt å integrere roboten i den normale arbeidsprosessen, sier Christensen.
– Å velge maling skal være like lett for arkitekten eller bygningsingeniøren som det er å velge en bestemt gipsplate: Hun kan bare krysse av for hvilken dyse og maling hun vil ha. Så kan programmet vårt sette sammen et bevegelsesmønster for roboten ut fra området som skal males. Denne filen kan malermesteren laste ned til roboten via telefonen sin når han skal i gang med oppgaven, forklarer han.
Roboten kan styres fra en smarttelefon eller et nettbrett mens man er ute på byggeplassen.
Selv om de neste ukenes demonstrasjonsprosjekt går helt som planlagt, må kommende kunder likevel forberede seg på at de i første omgang står overfor en arbeidsoppgave som er minst like stor som robotens, understreker Finn Christensen.
Pris: fra 320.000 kroner
– Vi kommer med en modulær robotplattform – ikke en komplett malerløsning. Så malermestrene må selv være med på å finne ut av hvordan roboten best kan brukes i deres bedrift. Vi kan ikke vite hva som er den beste løsningen overalt, det må vi finne ut sammen.
I tillegg må malermestrene finne ut av hvor det er nyttig å bruke roboten, og hvor det er bedre å la mennesker svinge penslene.
– Roboten er flink til det slitsomme, ensformige arbeidet med de store flatene, men det må mennesker til for å male de små detaljene rundt vinduer og dører. For det vil bli altfor dyrt å få en robot til å lære seg det.
Selv om roboten ikke er bare plug-and-play, frykter ikke Christensen at kundene vil vende ryggen til det nye forretningskonseptet. Han viser til at det i Danmark, som i mange andre vestlige land, er stor mangel på arbeidskraft i byggebransjen.
– Vi mangler rundt 40 prosent av den arbeidsstyrken som trengs for å ta unna for de forventede renoveringsoppgavene fram mot 2035. Så hvis man skal gjennomføre en form for framtidssikring av byggebransjen, er bedriftene nødt til å finne ut av hvordan de kan automatisere en større del av arbeidet og integrere roboter i hverdagen, mener Christensen.
Hvis testen i Odense går bra, ser Robot at work et stort potensial i den nye roboten.
– Den kan brukes alle steder hvor du skal jobbe på en stor flate. For eksempel hvis du skal male en skipsside. Der ville du i dag brukt en mann i en bomlift, men der kan du like gjerne bruke roboten. Du kan montere akkurat det verktøyet du har bruk for på roboten. Og hvis du monterer rammen vannrett, har du plutselig en skalerbar robot som du kan bruke til 3D-utskrifter.
Vasker skroget i fart – kutter inntil 16 prosent drivstoff
Robot At Work forventer at roboten kommer til å koste mellom 320.000 og 640.000 norske kroner med dagens kurs (128 norske kroner for 100 danske) – avhengig av hvor mange moduler kjøperen ønsker.
Artikkelen ble først publisert på Ing.dk
Les også: Her er jobbene norske bedrifter sliter med å fylle