Malmø kommune installerer en automatisk fartsdemper på flere skoleveier.
Systemet består av en fallem som styres av en radar som måler bilens fart.
Sjåfører som kjører lovlig merker ingenting, men de som fristes til å tråkke hardere på gassen møter en stålkant når fallemmen senkes.
- Les også: Slik skal forbrenningsmotoren bli renere
Klart til våren
Fartsdemperen heter Actibump, og er utviklet av gründerselskapet Prodelox i samarbeid med Linköping kommune.
- Det ene systemet settes i gang innen en uke, så kommer de andre innen 10 - 12 uker. Alt skal være klart til våren. Systemet er en del av Malmø kommunes prosjekt for å sikre skoleveier, forteller David Eskilsson, daglig leder i Edeva, som selger systemet.
- Les også: Nå klassifiseres datamaskinen som sjåfør
Interesse fra Norge
Foreløpig har de ikke levert noen systemer til Norge, men de har møtte interesse for systemet fra blant annet norske kommuner.
- Vi har hatt dialog med ulike kommuner og potensielle kunder i Norge, men foreløpig har vi ikke levert noen systemer, forteller han.
Da fallemmen ble testet i et kryss i Linköping for flere år siden, gikk andelen som kjørte for fort ned fra 70 til 20 prosent. Teknisk Ukeblad omtalte den patenterte løsningen i 2012.
Senere ble systemet også installert i fire av veibanene på Øresundbroen.
- Tåler vinter
Malmø har tidligere testet dynamiske fartsdempere, men det var ikke vellykket, ifølge Edeva. De var basert på en teknisk løsning der hindringen ble hevet opp fra veien.
- Den tekniske løsningen vår er annerledes og langt mer robust. Mekanikken utsettes for langt mindre belastning, forteller Eskilsson.
Han forteller at anleggene tåler nordisk vinter.
- Det er en åpen konstruksjon, vi tillater vann, sand og grus å komme inn. Det fungerer omtrent som en brønn og krever rengjøring et par ganger i året, sier han.