ELBIL

Denne teknologien skal gi maksimal ladefart fra alle ladestasjoner

Continental lanserer universelt ladesystem som fungerer på alle ladere.

Continental AllCharge skal gjøre det mulig å lade elbiler raskt fra alle strømkilder.
Continental AllCharge skal gjøre det mulig å lade elbiler raskt fra alle strømkilder. Bilde: Milano Medien GmbH
Marius ValleMarius ValleJournalist
2. juni 2017 - 19:00

Continental har utviklet et nytt ladesystem for elbiler som gjør det mulig å alltid ta i bruk den høyeste tilgjengelige ladeffekten.

Systemet heter AllCharge, og bruker bilens elektriske drivlinje som lader. De hevder dette løser problemet med ulike ladestandarder for biler. Én teknisk løsning skal kunne fungere med alle ladestasjoner.

Tanken er at elbilen i utgangspunktet egentlig har det nødvendige utstyret for å håndtere lading. En likeretter gjør allerede vekselstrøm fra motoren om til likestrøm når bilen regenererer.

Så ved heller å ta i bruk denne til å lade batteriet, fjernes behovet for en vanlig om bord-lader. Da kan bilen ta imot lading med høy effekt fra ulike vekselstrømkilder. 

Når bilen kobles til en ladestasjon som leverer likestrøm, går strømmen direkte gjennom likeretteren.

Kun én ekstra komponent

Den eneste ekstra komponenten det er behov for i dette systemet er en DC/DC-omformer som sørger for å regulere effekten som leveres til batteriet, ifølge Continental.

Renaults Caméléon-lader på bilmodellen Zoe. <i>Foto: Marius Valle</i>
Renaults Caméléon-lader på bilmodellen Zoe. Foto: Marius Valle

Systemet er i det hele tatt ganske likt Renaults Caméléon-ladesystem, som i prinsippet gjør det samme. Det er ikke tilfeldig, ettersom Caméléon ble utviklet i samarbeid med Continental.

Men Caméléon fungerer kun med vekselstrømkilder, og kun effekter på inntil 22 eller 43 kilowatt, avhengig av biltype. 

AllCharge derimot fungerer på alle ladestasjoner som med inntil 800 volt og 350 kilowatt.

Alltid høyeste effekt

Dermed skal det være mulig å lade bilen så raskt som mulig til enhver tid, og det skal i teorien ikke være nødvendig å undersøke om ladestasjonen fungerer med din bil.

Dette skal også bidra til å gjøre det billigere å bygge ut ladeinfrastruktur. En hurtigladestasjon som leverer likestrøm koster mye penger, særlig på grunn av at den består av en mengde likerettere. 

Å tilby vekselstrøm med høy effekt er derimot billig, da det i prinsippet bare er begrenset av kapasiteten i strømnettet. 

Elbiler flest har imidlertid begrenset mulighet til å lade med høy effekt fra vekselstrømkilder. Det er bilenes om bord-lader som avgjør hvor høy effekt de kan levere til batteriet. Det er ikke uvanlig at denne for eksempel bare fungerer med enfase opp til 3,6 kilowatt. Noen biler kan ta inntil 22 kilowatt, men det er heller ikke særlig høy effekt når man skal på lengrer turer.

En kontakt til alt

Ifølge pressemeldingen vil biler med AllCharge bare ha én ladekontakt. Det er i tilfelle samme løsning som Renault har valgt på bilen Zoe.

CCS-ladekontakt. <i>Foto: Volkswagen AG</i>
CCS-ladekontakt. Foto: Volkswagen AG

Hvorvidt det betyr at biler med AllCharge har kontakt for CCS-hurtiglading, sier pressemeldingen ingenting om. Det vil antakelig være opp til bilprodusenten å velge.

AllCharge er videre en toveisløsning. Likeretteren i elbilen er i praksis også en vekselretter, ettersom strøm fra batteriet må gjøres om til vekselstrøm for å drive motoren.

Bilen kan dermed levere strøm til eksterne enheter, og fungere som strømforsyning for alt fra en PC til elektroverktøy.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.