ELBIL

Denne tjenesten gjør det enklere å kjøre elbilen langt

Statistikken viser at hele 37,1 prosent av elbilene så langt i år en Volkswagen e-Golf.
Statistikken viser at hele 37,1 prosent av elbilene så langt i år en Volkswagen e-Golf. Bilde: Volkswagen
Marius ValleMarius ValleJournalist
15. sep. 2016 - 18:58

Elbileiere flest eier en bil som ikke kan gå så fryktelig langt mellom hver lading. Så å reise på lengre turer, kan kanskje virke som en litt uoverkommelig oppgave.

Du skal finne alle ladestasjoner langs ruten, og pønske ut hvilke du må stoppe ved slik at du med en viss sikkerhet kan være trygg på å ikke gå tom for strøm på veien.

Det finnes imidlertid reiseplanleggere for elbilister, og en svært nyttig er eGOtrip. Dette er en svensk tjeneste som ble lansert i fjor, som har de norske ladestasjonene i databasen.

Dermed kan du ganske enkelt planlegge en lengre tur.

Akkurat det er det ikke så fryktelig mange som gjør.

Forbeholdt Tesla?

Ifølge Norsk Elbilforenings brukerundersøkelse Elbilisten 2016 har 26 prosent av de spurte har kun elbil, og 34 prosent av disse eier en Tesla. 

31 prosent av de spurte sier at de har brukt elbilen til ferietur med minst én overnatting. Det er kanskje ikke så mange, men likefullt er det en økning på fem prosentpoeng siden 2015.

87 prosent av de som eier Tesla Model S gjør dette. Til sammenligning har bare 14 prosent av BMW i3-eierne i undersøkelsen dratt på en slik tur.

Selv om ikke veldig mange bruker elbilen på lengre turer, viser undersøkelsen at det slett ikke er umulig.

Om du aldri har vurdert det, eller du er litt usikker på hvordan du skal legge opp ruten, finnes det altså en nyttig reiseplanlegger.

Planlegg en elbilrute

EGOtrip lar deg plotte inn hvor du skal reise fra og til, eventuelt om du vil innom delmål underveis.

Ruteplanleggeren viser deg hvor det er ladere, og hvilke du skal lade ved underveis. Alt er basert på hvilken bil du kjører. <i>Foto: Skjermdump</i>
Ruteplanleggeren viser deg hvor det er ladere, og hvilke du skal lade ved underveis. Alt er basert på hvilken bil du kjører. Foto: Skjermdump

Det som er lurt her er at den vil ta hensyn til hvilken bil du har, og planlegge ruten utifra dette.

La oss si at du har en Volkswagen eGolf, og skal reise fra Kristiansand til Trondheim. Tjenesten vil da planlegge ruten basert på ladestasjoner langs veien. 

Den viser deg hvor du må stoppe og lade, og hvor lang tid hvert ladestopp er estimert til å ta. Den legger ikke nødvendigvis opp til at du skal lade batteriet helt opp på hvert stopp.

Ladetiden beregnes utifra høyeste tilgjengelige effekt på de forskjellige ladestasjonene.

En rute gir deg en liste over hvilke ladestasjoner du skal bruke, og avstanden mellom disse. 

Tar hensyn til bilen, hastigheten og temperaturen

Ruteplanleggeren vil ta hensyn til en rekke faktorer når den beregner hvilken vei du skal kjøre, eller om det i det hele tatt er mulig å ta den aktuelle turen.

Den tar utgangspunkt i bilens forventede reelle rekkevidde med en gitt kjørestil og temperatur. Den vil også beregne en margin på 20 kilometer, og dermed regne ut en tilgjengelig rekkevidde minus marginen. Dette er faktorer du selv kan justere.

Ruteplanleggeren viser deg avstanden mellom laderne, og hvor lang tid den beregner at bilen må stå til lading for at du skal kunne nå neste lader med en gitt margin. <i>Foto: Skjermdump</i>
Ruteplanleggeren viser deg avstanden mellom laderne, og hvor lang tid den beregner at bilen må stå til lading for at du skal kunne nå neste lader med en gitt margin. Foto: Skjermdump

Eksempelvis viser eGOtrip at en tur fra Bergen til Florø med en Kia Soul vil ta fire timer og elleve minutter, med to ladestopp på til sammen 34 minutter lading.

Det forutsetter en makshastighet på 90 kilometer i timen, utetemperatur på 10 varmegrader og en margin på 20 kilometer.

En Peugeot iOn vil til sammenligning måtte lade 55 minutter over tre omganger på samme tur, og må klare seg med en margin på 10 kilometer for å i det hele tatt kunne gjennomføre turen, ifølge ruteplanleggeren. 

Da spørs det nok om det er så lurt å ta turen i det hele tatt.

Eier du en elbil med liten batterikapasitet kan det imidlertid være greit å dobbeltsjekke kjøreruten som foreslås. Et langt strekke mellom to ladestasjoner som inkluderer en lang stigning kan for eksempel tenkes å være en utfordring.

Viser forskjellen på forskjellige biler

Kartet kan også være en kilde til annen nyttig informasjon, særlig for den som vurderer hvilken elbil som vil være det beste valget.

Siden du kan undersøke med forskjellige biler, eller eventuelt plotte inn egne tall, er det lett å få et inntrykk av forskjellige bilers muligheter.

For eksempel: Bergen til Oslo i en Tesla Model S 90D krever ett ladestopp på 16 minutter. Samme turen i en Kia Soul krever fem ladestopp på i underkant av to timer.

Er dette en rute du kjører ofte, er det med andre ord åpenbart hvilken bil som er det beste valget. Uten sammenligning for øvrig.

  • Les flere saker om elbil
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.