– Vi kan aldri bli helt sikre for steinsprang. Dessuten er det fortsatt et område på E136 gjennom Romsdalen som ikke er sikret for snøskred, sier Statens vegvesens prosjektleder, Halgeir Brudeseth, til veier24.
Han tenker på strekningen Marstein-Flatmark (8,3 km.) som er prioritert på NTP i 2020-21. Før det skal Stuguflåten–Raudstøl (1,5 km.) på fylkesgrensen mellom Rauma i Møre og Romsdal og Lesja i Oppland oppdateres.
500 meter tørrmur
Anlegget som nå er ferdig består av 1,7 km ny bilveg med gang- og sykkelveg parallelt mellom riksvegen og elva Rauma. Ved Fantebrauta er det bygd en 240 meter lang løsmassetunnel. Dølsteinfonna er sikret med en voll som skal redusere lufttrykket fra snøskred samt fange opp skredmasser.
Rasvollen er plastret med en 500 meter lang og 7 meter høg tørrmur av grove steinblokker, trolig en av de aller største tørrmurene som er bygd i Norge.
Stian Kvellestad fra maskinentreprenør Ottar Dvergsdal i Jølster har hatt ansvaret for dette imponerende byggverket, som ikke skjemmer de vakre omgivelsene. Tørrmuren og vollen bakenfor skal lede trykket fra snøskred over bilene som passerer på vegen. Dette trykket har vært så kraftig at vogntog er blåst på elva.
Langs muren er det ledelys som skal hjelpe bilistene med retningen når snøføyka etter snøskred reduserer sikten.
Nabo til Mannen
Anlegget ligger like sør for Trollveggen, med det etter hvert så kjente fjellpartiet Mannen som nærmeste nabo på andre siden av elva. Vegen er i denne omgang ikke truet av raset fra Mannen som stadig varsles av NVE med evakuering av folket som bor like under, samt stenging av Raumabanen som passerer på andre siden av elva.
Mesta har hatt ansvaret både for rassikringsprosjektet på E136 og for byggingen av en ny kontrollstasjon for tungbiler som ble åpnet ved juletider i fjor.
Anleggsleder Bjørn Fossen i Mesta sier at jobben stort sett har gått greit.
74 dager driftsstans
– Vi har holdt på i nokså nøyaktig to år, avbrutt av 74 dager anleggsstopp på grunn av stor rasfare. Dette er årsaken til at anlegget først kunne overleveres i oktober og ikke i juli, slik planen var. Utsatt byggetid som følge av rasfare var bygd inn i kontrakten med Statens vegvesen. NGI og Wyssen Norge AS har fulgt opp og gitt rasfare-varsel i byggeperioden.
Store masseflyttinger har preget arbeidet med dette rassikringsprosjektet. En annen utfordring har vært trafikken i og ved anleggsområdet.
– Mange bilister tar lite hensyn til at det arbeides på og ved vegen og at området er markert med redusert fartsgrense, sier Fossen.
LES OGSÅ: Den nye fylkesveien forbi Krogstadøra er ferdig lenge før tiden
LES OGSÅ: For ti år siden fikk Ingve og en kollega ideen med eget tungbilfelt