DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Denne våren feies det grønnere i Fredrikstad kommune

Den første av Dulevos nye feiebil D6 på biogass gikk til Fredrikstad, der de nå rigger seg for fossilfritt renhold av kommunens veier og gater.

Feiebilen er den første i sitt slag som rullet ut fra Dulevo-fabrikken i Italia.
Feiebilen er den første i sitt slag som rullet ut fra Dulevo-fabrikken i Italia.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. apr. 2023 - 12:30
Mads Stakvik er avdelingsleder for maskinsentralen i Fredrikstad kommune.
Mads Stakvik er avdelingsleder for maskinsentralen i Fredrikstad kommune.

Fredrikstad kommune har i dag fire feiebiler i ulike størrelser. Med dem klarer de å håndtere det meste av kommunens veinett. Da det skulle kjøpes en ny, satte kommunen som krav at dette skulle være en utslippsfri feiebil.

– Kommunen har allerede satset på biogass ved å etablere et eget fylleanlegg, og dette var nok avgjørende for at vi også valgte å kjøpe en ny feiebil som går på biogass, sier avdelingsleder for maskinsentralen i Fredrikstad kommune, Mads Stakvik.

Han forteller at kommunen har satt krav om at innkjøp av nye maskiner skal være utslippsfrie der dette er mulig, og at halvparten av maskinparken på om lag 30 biler og maskiner innen 2025 skal være utslippsfrie.

Les også

Porsanger: Stort jordras – 250 husstander uten vann

Verdens første i sitt slag

Den nye feiebilen som så vidt har tatt plass blant kommunens maskinpark, er av merket Dulevo, levert av selskapet Bimo. Daglig leder Hans Kristian Rønning  forteller til Veier24 at dette er den første modellen fra fabrikken i Italia.

– D6 er en helt ny modell med vesentlige oppgraderinger på en rekke områder. Bilen har en oppsamlertank på 6,2 kubikkmeter, og særlig førerplass, komfort og støynivå har fått kraftig forbedring. Nytt er også helautomatisk trykkjustering av kostene ned mot veidekket, det samme gjelder overgang til goretex-filter som både filtrerer bedre og har lengre levetid.

Leveres både med gass, batteri og diesel

Han forteller at de leverer feiebilene både med elektrisk drift, biogass eller tradisjonell dieselmotor.

– For Fredrikstad kommune, som allerede har eget biogassanlegg, var det nok dette det smarteste nullutslippsvalget. Sammenlignet med en tradisjonell dieselmotor er denne feiebilen, som går på biogass, omtrent 20 prosent dyrere. Å fylle gasstanken tar omtrent fem minutter, og tidsforbruket på denne delen er vesentlig lavere enn å skulle lade opp batterier. En elektrisk feiebil er imidlertid dobbelt så dyr, har tilgang til et vesentlig bedre utbygget ladenett, og er noe mer stillegående, forteller Hans Kristian Rønning.

I 1998 lettet siste fly fra Fornebu. Nå blir den gamle flyplassen testpilot for forskere ved Sintef , som i samarbeid med fagpersoner, eiendomsutviklere, kommuner, energiselskaper, grunneiere og brukere skal fjerne alle klimagassutslipp.
Les også

Gamle Fornebu flyplass blir miljøby

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.