Samferdselsdepartementet anbefaler Telenor-kunder å skifte til et annet teleselskap dersom de ikke vil betale gebyret på 35 kroner som Telenor nå innfører på papirfakturaer.
Flere brev
Dette rådet blir gitt i minst to likelydende brev til privatpersoner som har klaget til Samferdselsdepartementet over Telenors fakturagebyr.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
«Dersom du ikke er fornøyd med Telenors gebyrer vil vi anbefale deg å ta det opp med selskapet direkte», skriver departementet.
Klagenemnd
Hvis ikke dette fører fram, anbefales klagerne å ta saken videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon «eller bytte til en annen tilbyder av telefoni».
«Det er i dag en rekke tilbydere av fasttelefoni over det eksisterende telenettet», skriver departementet.
Kommersielt
Samferdselsdepartementet gjør ellers oppmerksom på at Telenor i dag er et kommersielt selskap, og at staten utøver sitt eierskap gjennom generalforsamlingen.
Det blir også påpekt at statens eierskap forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.