IKT

Der pengene er...

5. okt. 2000 - 21:52

Glem dot-com-selskapene, i alle fall for øyeblikket. Selskaper som markedsfører produkter, tjenester og innhold over nettet kjemper alle for å holde sine investorer i troen på framtidig inntjening. Spinoffs, koallisjoner, nettmarkeder – industrien forsøker seg på ulike taktikker for å teste holdbarheten i det opphetede B2B-markedet. Foreløpig er det ikke der pengene ligger: Det er Internett-infrastrukturselskapene som er de lysende stjernene på Silicon Valleys himmel.

En standard-PC inneholder mer kraft og funksjonalitet enn vi brukere klarer å nyttiggjøre oss, men etter hvert som arbeidsprosessene våre i økende grad involverer våre kunder, partnere og leverandører, møter vi en flaskehals i Internett-nettverket. Så er det også de selskapene som selger seg inn som problemløsere for å fjerne disse flaskehalsene, som nå virkelig tjener de store pengene.

Eksplosiv utvikling

Det har lenge vært antatt at de selskapene som selger utstyr for Internett, ville bli vinnere. Mer overraskende er det å registrere hvor eksplosiv og vidtrekkende denne utviklingen har vært. En oversikt over de 150 største selskapene i Silicon Valley-området – gjengitt i avisen San Jose Mercury News nylig – viser at veksten starter med de selskapene som leverer høyhastighetsutstyr for Internett. Den fortsetter videre i de selskapene som leverer kommunikasjonsbrikkene som benyttes i dette utstyret. Og så har vi de bedriftene som produserer og tester utstyret. Flere bedrifter har det siste året erfart en vekst i salget på 300–500 prosent.

Veksten starter i de selskapene som møter sluttbrukeren: Eksempelvis Excite som nå er den største leverandøren av bredbånd til kundemarkedet i USA. Den fortsetter i selskap som Exodus Communications, et selskap som spesialiserer seg på å drifte andre bedrifters Internett-løsninger på raske og sikre nettverk. Og tar vi ett skritt inn i disse nettverkene, finner vi den virkelige vinneren så langt: Juniper Networks, som har hatt en salgsvekst på 541 prosent.

Når bremser veksten?

Juniper Networks konkurrerer med langt mer kjente Cisco om markedet for rutere, som flytter store mengder informasjon raskt over store avstander. Med en Internett-trafikk som dobler seg hver fjerde eller sjette måned, er de store teleselskapene desperate etter å få tak i utstyr som kan svelge unna den økende trafikken av data og video over nettet. Tar vi en titt på det utstyret som benyttes, eksempelvis «flash memory» som for kameraer og MP3-spillere, finner vi et selskap som Silicon Storage med salgsvekst på vel 300 prosent. Og slik fortsetter det hos deres underleverandører igjen.

Denne veksten vil selvfølgelig bremses, men når? Intel har varslet problemer med å nå de forventningene analytikere har hatt til vekst i Europa, men sender fremdeles av gårde fly fulle av Flash-memory til Kina. Hewlett-Packard ansetter 600 nye personer i løpet av et kvartal og Cisco kjøper opp 15 selskaper så langt i år. Selskapets mål er å kjøpe over 20 før året er omme.

Anvendelsen av Internett har ulikt startpunkt, hastighet og styrke i de ulike bransjene og geografiske regionene. Veksten kan tidvis bli bremset av svak valuta og høy oljepris, men i øyeblikket er infrastrukturselskapene vinnerne.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.