MILJØ

Derfor ble Oslo miljøhovedstad

Lan Marie Nguyen Berg er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Berit Kvæven mener Venstre og de øvrige borgerlige partiene har deler av æren for at Oslo nå kan smykke seg med tittelen miljøhovedstad.
Lan Marie Nguyen Berg er byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Berit Kvæven mener Venstre og de øvrige borgerlige partiene har deler av æren for at Oslo nå kan smykke seg med tittelen miljøhovedstad. Foto: Lars Magne Hovtun/Oslo kommune
Berit Kvæven, dr.ing. og styremedlem i Ullern Venstre
24. mai 2019 - 12:00
Nei til bompenger er ikke aktuelt i Oslopakke 3. Satsene økes for å finansiere en rekke tiltak fram til 2045.
Les også

Oslopakke 3-enighet: – En sjokkregning for alle bilister

Teknisk Ukeblad hadde i mars intervju med byråd i Oslo, Lan Marie Berg, om Oslo som  europeisk miljøhovedstad 2019. Forrige gang Oslo søkte om å bli europeisk miljøhovedstad ble byen slått på målstreken av Ljubljana, som kunne smykke seg med tittelen i 2016. 

En av de viktigste grunnene til høy score for Oslo var den fantastiske T-baneutbyggingen i byen. T-baneringen ble bygget i årene 2000-06, og åpnet helt nye muligheter for transport internt i hovedstaden, og mellom Bærum og Oslo. «Plutselig» ble det for eksempel attraktivt å bo på Avløs i Bærum og studere på BI i Nydalen. Og Lørenbanen mot Økern ble åpnet 3.april 2016. Utbyggingen av T-baneringen er det Høyre og Venstre i byråd som har stått for, i samarbeid med Frp og KrF. Byrådssamarbeidet varte fra 1997-2015, i hele 18 år.

Berit Kvæven
Berit Kvæven

Et annet kriterium som var viktig for vurderingen av søknaden om å bli europeisk miljøhovedstad var oppryddingen i avløpssystemet. Norges største vann- og avløpsprosjekt, Midgardsormen, ble bygget i perioden 2009-2015. Prosjektet innebar avskjærende hovedavløpssystem i Oslos sentrale østlige bydeler. Dette ga langt bedre vannkvalitet i indre Oslofjord, og i «Fjordbyen» spesielt. Sørenga ble den nye, attraktive badeplassen og utelivsområdet i sommer-Oslo.

Det er regjeringen, med Venstre som aktiv pådriver, som har hovedæren for at Norge er verdensledende i bruk av elbiler

Luften i Oslo-området er blitt langt bedre i senere år. Stor reduksjon i karbondioksidutslippet er målt, og reduksjon i utslipp av helseskadelige nitrogenoksider. Hovedårsaken til dette er utslippsreduksjon innen transportsektoren, der særlig den høye veksten i elbiler bidrar. Det er regjeringen, med Venstre som aktiv pådriver, som har hovedæren for at Norge er verdensledende i bruk av elbiler gjennom alle avgiftsfritakene og «gulrøttene». Særlig har Oslo fått glede av regjeringens politikk ved at det er i hovedstadsområdet elbilene dominerer. Det bør ikke stikkes under en stol at  Venstre har stått på for å beholde avgiftsfritakene på statsbudsjettet for elbiler for å kjempe fram utslippsfri transport.

Stockholm var den første byen som ble europeisk miljøhovedstad. Det skjedde det første året utmerkelsen ble gitt, i 2010. København ble europeisk miljøhovedstad i 2014. Det var på høy tid at Oslo fikk tildelingen for 2019.

I dag har EU ti prosent toll på elbiler fra Kina, mens Norge har null. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at det er uaktuelt for regjeringen å innføre toll på kinesiske biler.
Les også

Vedum: Uaktuelt med toll på kinesiske biler

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.