KARRIERE

Derfor føler du deg skitten når du bygger nettverk

– I Norge er man oppdratt til å være seg selv hele tiden.

Nettverksbygging kan være smart for businessen eller varemerket ditt, men det kan også føles uekte og nærmest skittent.
Nettverksbygging kan være smart for businessen eller varemerket ditt, men det kan også føles uekte og nærmest skittent. Bilde: Colourbox
8. apr. 2015 - 13:29

En ny forskningsartikkel fra Harvard Business School bekrefter det mange av oss har opplevd i forbindelse med nettverksbygging.

Nemlig at å bygge sosiale relasjoner i profesjonelt øyemed er ikke alltid en behagelig opplevelse.

Forskere skiller mellom private og profesjonelle relasjoner og nettverksbygging.

Ifølge artikkelen er det lettere å rettferdiggjøre til seg selv privat nettverksbygging på grunn av tre ting - symmetri, mangel på direkte gjengjeldelse og tilhørighet.

1. Symmetri

Mennesker forventer at personlige relasjoner er symmetriske, som for eksempel vennskap.

– Hvis John gir Bob råd så forventer ikke Bob å få noe tilbake fra John for det fordi de er venner, ifølge forskningsartikkelen The Contaminating Effects of Building Instrumental Ties: How Networking Can Make Us Feel Dirty.

Mens profesjonelle relasjoner er mer asymmetriske.

Gjør du noen en tjeneste, så forventer du at du får noe tilbake. Skjer det mellom parter som har ulik fordeling av makt kan det skape misbruk og avstand av den type relasjoner.

Les også: Ikke gjør disse 7 feilene når du mingler

2. Gjengjeldelse

Gjengjeldelse handler også om symmetri, men gjelder ikke konkrete tjenester. Det handler generelt om relasjoner og likestilling.

– John kan gi jobbråd til Bob som venn, og Bob kan gi tilbake ved å invitere han til arrangementer. Det er et eksempel på en privat relasjon.

Personlige relasjoner er basert på at man ønsker hverandre vel og derfor gir noe til den andre uten å forvente noe tilbake.

Mens profesjonelle relasjoner er det mer direkte forventning om gjengjeldelse.

3. Tilhørighet

Private relasjoner oppstår fordi mennesker vil tilhøre samme sosial gruppe og føle seg inkludert og få støtte.

Å ofre noe er da en viktig del av deres personlighet.

Det er ikke tilfellet for profesjonelle relasjoner. Profesjonelle relasjoner kan være motivert av personlige mål og prestasjoner.

Derfor er det vanskelig å rettferdiggjøre profesjonell nettverksbygging for en selv.

Les også: Konsulent: Dette er de 7 nye hersketeknikkene

Knyttet til rensing

Hypotesen til Harvard-forskerne var at profesjonell nettverksbygging føles lite autentisk, uekte og lite moralsk.

Tatt i betraktning at tidligere forskning har vist at moral ofte er tett knyttet opp til følelse av renhet var forskningsspørsmålet hvorvidt nettverksbygging får en til føle seg skitten.

De gjorde en rekke eksperimenter både i felten og i kontrollerte rammer.

I det første eksperimentet ble 306 deltagere bedt om å huske et arrangement og beskrive det i fem minutter. De var fordelt i fire grupper.

Den ene gruppen skrev om den gangen de med vilje måtte skape en relasjon til en annen for å få noe profesjonelt ut av det.

En annen gruppe beskrev et spontant møte med noen som til slutt hadde gagnet dem profesjonelt.

Deretter måtte alle sammen fylle ut manglende bokstaver i ordene som  SH_ _ER, W_ _ H, and S_ _P.

Konklusjonen ble at de som følte seg mer tvunget til nettverksbygging fylte ut med ord som var relevant til rensing, vasking enn de øvrige.

Les også: Disse 7 tingene bør du aldri si til sjefen

Tjener bedre

Forskere var også innom et amerikansk advokatfirma. Nettverksbygging var viktig for advokatene for å få tak i jobb.

Ifølge en undersøkelse blant advokatene var det noen advokater som assosierte nettverksbygging med negative følelser og sjelden engasjerte seg i den type aktiviteter.

Det gikk ut over hvor mange kunder de hadde og hvor mye de tjente. Advokatene som var oftere der ute, bygget på sin side større nettverk og tjente bedre.

Hierarki også har en del å si hvorvidt man får noe nytte ut av nettverksbygging.

De som var seniorpartnere rapporterte sjeldnere følelse av ubehag, mest sannsynlig fordi de hadde mer makt og kunne tilby mer til sine relasjoner.

Forskerne anbefaler til slutt at man skal fokusere på hva man har å tilby den andre personen i stedet på hva du kan få av andre.

Ikke vant med det i Norge

Donatella Maria De Paoli er forsker ved BI og har studert kulturledelse. Hun sier at vi er lite vant med profesjonell nettverksbygging, i motsetning til USA.

– Norsk kultur er mer introvert og man er oppdratt til å være seg selv hele tiden. Det å bygge nettverk av profesjonelle grunner kan for mange oppleves som falskt og stride imot kulturen man er vokst opp med.

De Paoli mener likevel at det er bra å kunne bygge nettverk og vi bør utnytte det, særlig med tanke på hvor mye spennende teknologi vi har tilgang på.

– I det digitale samfunnet må vi tenke annerledes om nettverk. Vi må se hvilken ressurs det er og hvor lett teknologien gjør det å komme i kontakt med folk lett.

Les også: 3 årsaker til at jobbintervjuet kan gå galt

Bommer på tre områder

Edgar Valdmanis, forfatter av boken «How to Network Better» er enig at nordmenn generelt er dårlige på nettverksbygging. 

Han er rådgiver i eget firma og tidligere markedsdirektør i Den Norske Dataforening.

Valdmanis mener at nordmenn bommer på tre områder når de skal bygge profesjonelle relasjoner.

Edgar Valdmanis, forfatter av boken «How to Network Better» er enig at nordmenn generelt er dårlige på nettverksbygging.  Trond Heggelund
 

1. Du må gi før du kan få, derav begrepet "Givers Gain". 

– Man setter seg selv i en "taer"-rolle frem for en "giver"-rolle. Man føler seg ukomfortabel i rollen, og oppdager også at man må gi før man kan ta.

2. Ting tar tid.

Han mener at mange i Norge mangler tålmodigheten det krever for å skape nettverk.

– Det tar tid å lære seg en hvilken som helst ferdighet. Malcom Gladwell hevder i boken "Outliers" at det tar ca 10.000 timer å lære seg en ferdighet ordentlig godt. Hvorfor skulle det gå raskere å bli en god nettverksbygger?

3. Nettverksbygging er forretning, men det behandles ikke slik.

– Hvis du vil drive forretning må du legge jobb i å utvikle en forretningsplan, markedsplan, finne rette lokaler og så videre. Den samme målrettede innstillingen må du ha til nettverksbygging.

Valdmanis mener at man må spørre seg selv hva man vil oppnå, hvordan kan man hjelpe andre for å bygge relasjoner og hvor man treffer de riktige personene.

Han sier at du må jobbe målrettet på noen få arenaer, både på nett og i det virkelige livet.

– Det er ikke et mål å være flest mulig steder. Det er derfor jeg sier "et lite knippe utvalgte arenaer". Men når du har valgt, må du være på disse regelmessig.

Les også:

Dette blir de viktigste ferdighetene på fremtidens arbeidsmarked

Øystein (50) har CV få kan matche - blir ikke invitert på intervju

9 grunner til at prosjektet feiler før det engang har begynt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.