Oljeselskaper og uavhengige eksperter sier grovt sett det samme:
De uvanlig høye drivstoffprisene skyldes i all hovedsak råoljeprisen. Sesongvariasjoner og et sammenfall av internasjonale forhold spiller inn, men bildet vil trolig justere seg på sikt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det forhindrer ikke at veistrekninger blokkeres av rasende transportarbeidere på kontinentet samt nettaksjoner og avgiftsraseri her hjemme.
Les også:
På dieseljakt
Mange eiere av dieselbiler i Norge ser dessuten til sin overraskelse at literprisen for diesel tidvis overgår bensinprisen.
Skulle råoljeprisen synke, vil begge drivstofftyper falle i pris.
Men siden det forventes et stramt dieselmarked fremover, særlig i Europa, forventer vi at diesel vil fortsette å være sterk priset relativt til bensin, mener Sandrine Tørstad, leder for markedsanalyse i StatoilHydro.
Må importere
– De europeiske lagrene har ikke fått bygge seg opp, samtidig som etterspørselen blir større. Europa vil fortsatt ha et importbehov for diesel, sier Tørstad.
Det understøttes av prognoser fra bransjeorganisasjonen Europia ( se figur), som tror behovet for diesel vil nærme seg det femdobbelte av bensinbehovet i 2020. Så sent som i 1997 var det størst etterspørsel etter bensin.
Les også: Amerikanerne har fått nok av tørste biler
Kapasitet sprengt
Kim Bye Bruun i Norske Shell mener foredlingen av tungolje til lettprodukter som diesel i dag stoppes av raffinerienes kapasitet. Og det tar tid å omstille seg.
– Etterspørselen har økt veldig de siste årene og raffinerikapasiteten har ikke fulgt med, sier han.
Bygger for livet
Fra slutten av 1980-tallet var det dårlig lønnsomhet i raffineriene, og det ble dermed investert lite.
Dette har snudd, og nå er det planlagt 186 nye raffinerier, mot 22 planlagte nybygg for halvannet år siden, ifølge en studie fra konsulentselskapet Purvin & Gurtz.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
Bedring på sikt
Bruun forteller at raffinerikapasiteten allerede er i ferd med å bli noe bedre fordi flere europeiske og amerikanske raffinerier nylig har avsluttet tungt vedlikehold.
– Men fortsatt har man ikke klart å øke kapasiteten i takt med etterspørselen, sier Bruun.
De tunge investeringene gjør at dette kan endre seg på lengre sikt, understreker han, og støttes av Sandrine Tørstad.
– Særlig i USA legges det nå stor vekt på oppgradering og en dreining mot lettere produkter. Mot slutten av året og til neste år venter vi å se effektene av det, sier Tørstad.
Går for fullt
Mens vi venter, er det lite ekstra å tyne ut av verdens eksisterende raffinerier, bekrefter assisterende informasjonsdirektør i Esso Norge, Eirik Hauge. Selskapet driver ett av to raffinerier i Norge, på Slagentangen i Vestfold.
– Vi kan ikke levere vesentlig mer fra Slagen. Raffineriet går for full kapasitet, sier han og legger til at Esso, i likhet med flere andre oljeselskaper, har hatt en planlagt vedlikeholdsstopp i april.