Stadig nye bilprodusenter tar i bruk aluminium, både for sin lave vekt og egenskaper i kollisjoner. Aluminium blir nemlig sterkere når det utsettes for deformasjon.
Det hele begynte med aluminiumsfelger, det fortsatte med motorblokker, og biler fra Tesla er bygget nesten bare i aluminium. Det hjelper mye når man skal få plass til svært tunge batterier.
Så hvilke andre fordeler finnes? Og hvorfor bygges ikke alle biler i aluminium? Vi har fått med oss teknologidirektør Hans Erik Vatne i Hydro i ukens podcast.
Lytt til ukens podcast nederst i denne saken.
Jan Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs nye podcast Teknisk sett.
Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes eller en annen podcast-app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.
RSS-feed: http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:197994369/sounds.rss
Hør de tidligere episodene: tu.no/podcast
Ukens episode: