Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities hevdet nylig i Aftenposten at norske bedrifter er smartere enn svenske til å velge ut hvilke produkter som skal produseres. Mens svenske designprodukter som biler og mobiltelefoner de siste år har falt i pris, viser tallene at norske bedrifters "klumpete" produkter ikke opplever samme prispress.
Samtidig er stadig flere bekymret over norske bedrifters manglende fokus på design. Er bekymringen nødvendig dersom designtunge forbrukerpodukter er mindre lønnsomme enn transformatorer og skipsutstyr?
Det er en styrke å dekke behov i markeder med stor betalingsvilje, selv når dette skjer med "klumpete" produkter i mindre, og mindre konkurranseutsatte, markedsnisjer.
Konkurransen har over tid likevel en tendens til å øke, med krav til økt funksjonalitet til lavere pris. Det er når produktkravet øker at god funksjonell design (for å øke produktets funksjonalitet og status) og industriell design (for effektiv produksjon) blir kritisk.
Det kan virke som det er her vi nordmenn faller fra.
Norsk Designråd og Innovasjon Norges spesialdesignede turnèbuss som skal farte rundt og hjelpe norske bedrifter, har således noe for seg. Det tar stadig kortere tid fra et behov oppstår til det dekkes med funksjonelle, elegante og produksjonsvennlige produkter. Kravet til funksjonalitet og produksjonsvennlighet for tradisjonelt "klumpete" produkter vil også øke. Små og mellomstore bedrifter, som gjerne har en overvekt av tradisjonelle ingeniører og økonomer, kan derfor trenge et spark i baken for å ta i bruk den designkompetansen som etter hvert er tilgjengelig.
God busstur!
Tommy Rudihagen
Ansvarlig redaktør