Blålysetater over hele verden blir digitalisert. I Norge skal det nye digitale nødnettet sørge for sikker avlyttingsfri kommunikasjon mellom folk i politi, brannvesen og ambulanse.
Avansert
Til sammen skal det anskaffes rundt 40.000 terminaler til mobilt bruk og i biler.
Ingen liten ordre, selv om antallet bare en det bare utgjør rundt en ukes omsetning av mobiltelefoner her i landet. Men det er i antall.
Prisen for en nødnett-terminal er noe helt annet. Og det er kanskje ikke rart. Den skal bokstavelig talt gå gjennom ild og vann uten å hikke.
Ny digital nødverden
– Alle kan se for seg de gamle analoge kommunikasjonsenhetene som blålysetatene har brukt til nå. Vi har en svært høy andel av dette markedet og den har vi tenkt å beholde inn i den digitale verden, sier Motorolas direktør for design av telekommunikasjon og dataprodukter, Bruce Claxton.
– I dag er det helt andre krav til slike produkter enn tidligere. De skal gjøre jobben perfekt, men de skal være i bakgrunnen og ikke forstyrre folk i en vanskelig situasjon. Derfor tester vi produktene om og om igjen i tett samarbeid med brukerne i deres jobbsituasjon, sier han.
Og det holder ikke med teknologier alene.
– Vi bruker psykologer, antropologer og andre fagfolk for å skreddersy terminalene og grensesnittene best mulig. Selv om slike terminaler på mange måter minner om en krysning av mobiltelefoner og walkie-talkier skal de brukes av folk som ikke kan ta øynene bort fra det de jobber med. Det skjønte vi allerede i 1985 da vi plasserte nødknappen ved siden av antennen slik at de kunne finne den uten å ta øyene bort fra situasjonen.
Ekstremt
Brukerne Motorola designer apparater for er temmelig spesielle.
De kan oppleve timer og dager med lite spennende venting etterfulgt av øyeblikk med ekstreme opplevelser.
– Vi kaller dette for høyhastighets humane faktorer, og vi må ta hensyn til det i designen av kommunikasjonsverktøyene deres. Brannfolk og andre må ofte ha på seg hansker og det kan ikke hindre dem i å kommunisere. Terminalene må være det vi kaller hanskbare.