To tunneler på den 5,5 kilometer lange strekningen er under bygging. Den ene er på 360 meter og her ble gjennomslaget gjort i fjor høst.
Nå nærmer det seg gjennomslag i den andre tunnelen som blir 1990 meter lang.
– Det meste av arbeidet på anlegget foregår nå inne i tunnelen. Her har entreprenøren drevet ca. 1400 meter, og vi regner med at de er gjennom i løpet av september måned, rapporterer prosjektleder Alf Harald Barosen i Statens vegvesen.
Det var PNC Norge som i 2016 vant kontrakten om utbedringer av fylkesveien som går mellom Liafjellet og Olvikvatnet i Lurøy kommune.
Vegvesenet fikk inn ni anbud, og PNC trakk det lengste strået med en pris på 339,3 millioner kroner.
Den nye fylkesveien skal gå på fylling og en liten bru over Olvikvatnet. Arbeidet med fyllingen har hittil pågått fra lekter, men etter sommerferien jobber PNC videre med gravemaskiner fra land. Lekteren, som veier ca. 100 tonn, vil da bli løftet opp av vannet og fraktet med vogntog til Olvika, sør for tunnelen, opplyser Vegvesenet.
– Her blir den sjøsatt, og skal brukes til leggingen av en fylling i sjøen for den nye veien like utenfor tunnelen, sier prosjektlederen.
Etter sommerferien blir det økt aktivitet i området, og trafikanter må belage seg på noe redusert framkommelighet og tidvis stengt vei i forbindelse med sprengningsarbeid.
Prosjektet skal etter planen være ferdig mot slutten av neste år.
LES OGSÅ: Samferdselsdepartementet ber Vegvesenet starte arbeidet med nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen