30. juni var det 50 år siden Lockheed C-5 Galaxy fløy for første gang.
Det siste eksemplaret av den oppgraderte versjonen C-5M ble levert tidligere i år, og nå skal det digre transportflyet være i stand til å tjene det amerikanske flyvåpenet minst til 2040.
- Veteran som gjør nytte for seg: Bruker jetfly fra andre verdenskrig til å teste utskytningsseter
Parkeringstrøbbel
Det strategiske transportflyet besøkte Norge første gang allerede året etter at det ble operativt. I september 1971 kom det flygende fra Texas og landet på Bardufoss i forbindelse med Øvelse barfrost.
Men det var etter at flyet første gang besøkte Sola lufthavn 15 år senere, 16. september 1986, at Galaxy ble norgesberømt for alvor også utenfor militære kretser.
Flyet kom fra San Diego med en redningsubåt som skulle være med på en øvelse. Senere fortalte lufthavnsjefen, ifølge Stavanger Aftenblad og videreformidlet til resten av landet via NTB, at oppstillingsplassen ikke hadde tålt belastningen av det digre flyet og hadde slått sprekker noen steder.
– Det er ikke første gang Galaxy lager problemer på norske flyplasser. Da flyet for noen år siden besøkte både Lista og Bardufoss flystasjoner, måtte det flyttes en gang i timen for ikke å synke gjennom betongunderlaget, skrev NTB.
Selv om Galaxy er et digert og tungt fly som krever spesielle «hardstands» når det skal parkeres, er det langt fra i noen egen klasse. Det har en maksimal avgangsvekt (MTOW) på 381 tonn og klarer å frakte med seg 129 tonn nyttelast.
Til sammenligning har transportflyet med størst kapasitet, Antonov An-225 Mrija, MTOW på 640 tonn og kan bære med seg 250 tonn last. Lillesøsteren An-124 er relativt jevnlig på besøk til Norge på forskjellige fraktoppdrag og kan ta med seg 150 tonn om gangen.
Når det gjelder passasjerfly kan Airbus 380-800 ta av med en vekt på hele 575 tonn, mens Boeing 747-8 kan veie 448 tonn ved avgang og i fraktversjon bære 138 tonn nyttelast.
- Mer om An-225: Her lander verdens største fly på Gardermoen
Boeing vs Lockheed
Det var i 1963 at det amerikanske flyvåpenet satte industrien i sving med å ta fram et nytt transportfly. Et par år og et par nedvalg senere vant Lockheed fram med sitt forslag.
Byggingen av den første C-5A startet i august 1966 og flyet ble rullet ut av fabrikken i Marietta, like utenfor Atlanta i Georgia, i mars 1968. Jomfruferden ble fløyet fra flybasen Dobbins 30. juni samme år og flytypen ble operativ i US Air Force to år senere.
Konkurrentene i transportflykonkurransen CX-HLS var Boeing, Douglas, General Dynamics og Martin Marietta. I dag er alt dette Boeing og Lockheed Martin.
Boeings arbeid var imidlertid ikke forgjeves. En god del av konseptene som ble utviklet ble med over til det som endte opp med å bli et av luftfartshistoriens mest ikoniske passasjerfly, Boeing 747 Jumbojet.
Med motsatt fortegn jobbet Lockheed en stund med å lage en sivil versjon av C-5 som skulle får navnet L-500. Dette ble det aldri noe av. Utviklingen og produksjonen av C-5 og passasjerflyet L-1011 Tristar, med forsinkelser og overskridelser, var allerede i ferd med å ta knekken på hele selskapet.
På 1970-tallet var de samme transportflyene fra Lockheed og Boeing konkurrenter da Nasa så seg om etter måter å frakte de kommende romfergene på. En tvillingversjon av C-5 ble forkastet, mens det altså ble B747 som ble valgt som «Shuttle Carrier Aircraft».
- 70 år siden X-1: Flyskroget var formet som ei 12,7-millimeterkule og flygeren brukte kosteskaft i cockpit
I videoen over, der Lockheed Martin feirer 50-årsjubileet for den første flygningen, trekker selskapet fram de første profilerte oppdragene for Galaxy. Den første var Operation Nickel Grass der flyet fraktet forsyninger til Israel under Jom kippur-krigen i oktober 1973. Ti år senere ble flyet brukt til å frakte UH-60 Black Hawk-helikoptre til Barbados før invasjonen av Grenada. I 1989 fraktet transportflyet AH-64 Apache angrepshelikoptre for å invadere Panama. Flyet var mye brukt under Gulfkrigen i 1990-1991 slik det fortsatt er i Irak og i Afghanistan.
I flere år mens F-117 Nighthawk var nytt og fortsatt hemmelig, brukte Lockheed Martins Skunk Works C-5 Galaxy til å frakte stealthflyet fra fabrikken i Burbank til der det skulle testes.
Videoen hopper riktignok over at Lockheed-ingeniørene allerede i 1975 måtte tilbake til tegnebrettet og redesigne deler av flyet etter at det var oppdaget sprekkdannelser på vingene. Fram til at C-5A fikk nye og forsterkede vinger i 1980 hadde flyet en viss nyttelastbegrensning.
Utviklingen av C-5M, det som nå kalles Super Galaxy, startet i 1999. Det såkalte RERP-programmet («Reliability Enhancement and Re-engining Program») startet i 2001. Den første flygningen fant sted 19. juni 2006 og den første leveransen ble gjort tre år senere.
Blant 70 nyvinninger er de nye motorene de viktigste: GE CF6-80C2-motorene med 22 prosent mer skyvkraft enn forgjengerne bidrar til at flyet har forbedret klatreraten med 58 prosent og redusert nødvendig rullebanelengde med 20 prosent. Forbedret effektivitet har økt rekkevidden med 27 prosent til 5.250 nautiske mil med 54 tonn last om bord.
Det er til sammen bygget 131 galaxyer. Den siste oppgraderte C-5M-maskinen ble ferdigstilt og rullet ut fra L-10-bygningen i Marietta tidligere i 2018.
- 50 år siden Concorde ble vist fram første gang: – Flyet vil være foreldet før det kan tas i bruk