LUFTFART

Det elektriske rekordflyet fra Rolls-Royce har lettet

Målet er at det elektriske flyet skal nå 480 kilometer i timen. Nå har Spirit of Innovation gjennomført sin første flytur.

Spirit of Innovation skal ha en ekstrem energitetthet, som skal rekke til å fly London–Paris på én lading.
Spirit of Innovation skal ha en ekstrem energitetthet, som skal rekke til å fly London–Paris på én lading. Foto: Jane Stockdale, Rolls Royce
John Edgren, Ny Teknik
25. sep. 2021 - 17:00

Under fjorårets bakketester med en fullskala modell av flykroppen ble målet satt at det batteridrevne propellflyet skulle gjennomføre et rekordforsøk i luften i 2021.

Og nå har flyet, døpt til Spirit of Innovation, tatt av for første gang.

– Den første flyturen med Spirit of Innovation er en stor framgang for Accel-teamet og Rolls-Royce. Vi fokuserer på å skape det gjennombruddet som samfunnet trenger for å bli kvitt transportens karbondioksidutslipp, i luften, på land så vel som til sjøs – og for å utnytte de økonomiske mulighetene som følger med overgangen til nullutslipp, sier Warren East, administrerende direktør i Rolls-Royce, i en pressemelding.

Jakter på «jet zero»

– Dette handler ikke bare om å sette en verdensrekord, men at avansert batteri- og drivlinjeteknologi som er utviklet for dette programmet også har spennende bruksområder i markedet for urban luftbåren mobilitet, og kan bidra til å realisere «jet zero», fortsetter han.

Rolls-Royce skal etter planen levere elektriske fly til Widerøe. <i>Foto: Jane Stockdale, Rolls-Royce</i>
Rolls-Royce skal etter planen levere elektriske fly til Widerøe. Foto: Jane Stockdale, Rolls-Royce

Flyvningen, som varte i 15 minutter, fant sted på det britiske forsvarsdepartementets anlegg Boscombe Down. Rolls-Royce-programmet Accel, som står for Accelerating the Electrification of Flight, finansieres halvveis av ulike offentlige institusjoner. Et mål med prosjektet er å fly med batteridrift i 300 miles i timen, tilsvarende 480 km/t.

For dette formålet yter drivlinjen i Spirit of Innovation 400 kW, tilsvarende omtrent 500 hk – og ifølge Rolls-Royce har batteripakken den høyeste energitettheten noensinne for et fly.

Overføres til andre transportformer

De 432 posecellene i batteripakken sies å være nok til å forsyne 250 husstander med strøm, eller fly London-Paris på en enkelt lading.

Lærdommene og teknologien fra Accel -prosjektet skal brukes til andre typer fartøy, som en del av produsentens ambisjon om å tilby elektrisk fremdrift for alle plattformer.

I 2026 skal Rolls-Royce levere et helelektrisk passasjerfly for innenlandsflyvninger til Widerøe.

Artikkelen ble først publisert av NyTeknik.

Grønt eller blått? Det er kanskje ikke så opplagt som en skulle tro.
Les også

Forskere: Mener overgangen til grønt hydrogen vil få betydelige miljøkonsekvenser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.