SAMFERDSEL

Det er dyrt å kjøre på hull i veien. Her er systemet som advarer deg i forkant

Ser og rapporterer dårlig veidekke.

I disse banene jobber Jaguar Land Rover med sitt kommende veihull-varslingssystem.
I disse banene jobber Jaguar Land Rover med sitt kommende veihull-varslingssystem. Bilde: Jaguar Land Rover
15. juni 2015 - 20:09

Veihull-varsling. Det er et av Jaguar Land Rovers kommende bidrag til forbedret sikkerhet og veivedlikehold.

Deler demperdata

Prosjektet er todelt. Første steg er å bruke informasjonen som allerede i dag hentes inn av bilens sensorer, og som brukes til å tilpasse understellet til veidekket, og dele denne i sanntid med andre biler.

Som bilprodusenten skriver: Informasjonen som i dag handler om å gjøre kjøreturen mest mulig komfortabel for hver enkelt, kan også gjøres om til «big data» som deles til nytte for andre bilister.

I dag kommer veidekkedataene først etter at bilen har kjørt der.

Neste steg i prosjektet handler om å utvikle en framoverpekende sensor som scanner veien foran bilen og gjenkjenner dårlig underlag, hull, åpne kumlokk og lignende.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

Autonomi

Målet er å lage et system som gjør en vurdering av hvor alvorlig skaden på veien er og som er i stand til å automatisk styre bilen unna eller stoppe dersom det er nødvendig for å unngå stor skade eller ulykke.

I veihull-varslingsprosjektet har forskningsavdelingen i Jaguar Land Rover også et samarbeid med bystyret hjemme i Coventry for å se hvordan all denne informasjonen kan brukes til å gjøre vegvedlikeholdet mer effektivt.

Ifølge bilprodusenten har dårlige veier skylda for skader til en samlet kostnad på 2,8 milliarder pund (34 milliarder kroner) i året i Storbritannia.

Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen

Rullende værstasjoner

Såkalt road status information-teknologi (RSI) er også i ferd med å testes i Norge.

I februar ble en testflåte på rundt 50 volvoer satt i drift i Oslo-området.

Disse skal samle inn løpende data om blant annet vær, føre, friksjon, temperatur og nedbør - og sender disse dataene lvidere via en nettsky-løsning.

Planen er å tidoble testflåten til 500 biler kommende vinter.

Dette er et nordisk prosjekt der samarbeidspartnerne er Statens vegvesen, Trafikverket, Volvo, Sintef, NTNU, VTI, Universitetet i Gøteborg, Luleå tekniske universitet, Road IT og Klimator.

Prosjektet inngår i Statens vegvesens forsknings- og utviklingsprogram «Smartere vegtrafikk med ITS» og skal vare ut 2017.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.