Mens hele Oslo måtte holde dieselbilene hjemme, kunne skipene ved kai forurense tilsvarende 1700 biler hver. Det er nærskipstrafikk som slipper ut store mengder NOx, svovel og partikler, og en olje så seig at den må varmes opp for å holdes flytende.
– Det er ikke noe stilig med dette, sier Jan Moberg i ukens podcast.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
– Enklere å utnytte alle mulighetene som IFC gir
Men det skjer mye spennende miljøutvikling i skipsfarten, og denne gangen har vi fått med oss skipsfartsreporter Tore Stensvold i TU for å fortelle mer om utviklingen.
For nå finnes det vellykkede prosjekter med både gass og batteridrift, og ikke minst med landstrømanlegg som gir stor effekt for det lokale miljøet.
Vegvesenet har faktisk vært en viktig pådriver for den nye utviklingen, ved å stille store miljøkrav til anbudsaktørene. Slike krav fra oppdragsgivere og myndigheter blir vesentlig for videre miljøframdrift, tror vårt podcastpanel.
Lytt til ukens podcast nederst i denne saken.
Jan Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs nye podcast Teknisk sett.
Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes eller en annen podcast-app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.
RSS-feed: http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:197994369/sounds.rss
Hør de tidligere episodene: tu.no/podcast
Ukens episode: