ELBIL

Det er slutt for denne elbilen

Ford Focus Electric fases ut.

Ford Focus Electric fases ut.
Ford Focus Electric fases ut. Foto: Ford
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. apr. 2018 - 14:49

I høst kommer Ford med en ny utgave av bilmodellen Focus, og tidligere denne uken ble bilen avduket for pressen.

Bilen skal komme i flere varianter, inkludert en sporty versjon og en stasjonsvogn.

Men en elbilversjon er ikke på trappene.

Dette bekrefter Ford Motor Norges informasjonsdirektør Anne Sønsteby i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Dagens elektrisk Ford Focus vil fases ut når den nye Focus-modellen kommer i salg. Den som ønsker seg elektrisk fremdrift i en Focus må i første omgang ta til takke med en mild hybridutgave av bilen som kommer neste år.

En el-SUV er på vei

Sønsteby understreker imdidlertid at de har en mellomstor SUV på planen, og at denne kommer i 2020 med en rekkevidde på 480 kilometer.

Denne bilen ble presentert for en måned siden, men har til nå bare vært vist frem på tegninger. Den går under kodenavn Mach 1, og skal være inspirert av Ford Mustang.

Ford er blant bilprodusentene som snakker en hel del om elektrifisering, men de har til nå ikke mange produkter å vise til. De har fokusert mest på hybridbiler, som hybridutgave av Mustang og F150.

Focus Electric er ikke et veldig vanlig syn på norske veier. Det skyldes nok først og fremst at Ford ikke har vært blant rekkeviddevinnerne, samtidig som bilen nok beskrives best som en «compliance car». Det vil si en bil laget for å oppfylle myndighetskrav.

Dermed er Focus Electric en Focus hvor batteri er klemt inn i en plattform som ikke er laget spesielt for dette. Det er tydelig når man titter inn i bagasjerommet, hvor batteriet tar svært mye av plassen.

Henger etter konkurrentene

VW E-Golf har også et snev av «compliance car» over seg, men Volkswagen har løst det på en langt smidigere måte. <i>Foto:  Ståle Frydenlund</i>
VW E-Golf har også et snev av «compliance car» over seg, men Volkswagen har løst det på en langt smidigere måte. Foto:  Ståle Frydenlund

Det samme kan til en viss grad sies om Volkswagens elektriske Golf, men her er batteriet integrert mer naturlig, uten at man mister veldig mye bagasjeromsplass.

E-Golf har også hatt en videreutvikling, ved at 2017-utgaven av bilen fikk en økning i batterikapasitet på 48 prosent, med 300 kilometer NEDC-rekkevidde. Det takket være et batteri på 35 kilowattimer.

Til sammenligning fikk Ford Focus Electric økt batterikapasiteten med 45 prosent i fjor, til 33,5 kilowattimer. Rekkevidden etter NEDC-målestandarden var likevel ikke oppgitt til mer enn 225 kilometer.

Focus manglet dessuten mulighet for hurtiglading frem til 2017-modellen. Den har dermed hatt et rimelig svakt salt sammenlignet med elbilstorselgerne her i landet; E-Golf og Nissan Leaf.

Det er for øvrig ikke avklart hvorvidt Ford vil komme med en elbilvariant av nye Focus på et senere tidspunkt. SUV-en de skal lansere i 2020 skal være bygget på samme plattform som Focus.

  • Les flere artikler om elbil.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.