Slovakia kjøper F-16 Block 70/72.
Det offentliggjorde regjeringen på en pressekonferanse onsdag.
Dermed ble det ikke en ny eksportkontrakt for Saab, som lenge har vært i Slovakia og tilbudt sine Jas-39C/D Gripen-jagere.
- Canon, ikke kanon: Bli med F-16 i jakten på to F-35
Leveringstid
Forsvarsminister Peter Gajdoš uttaler at beslutningen er fattet etter grundige analyser der de valgte den beste løsningen ut fra pris, kvalitet og kapasitet.
Ifølge Slovakia skal de amerikanske flyene ha kortere leveringstid og lavere levetidskostnad enn de svenske. Det heter seg at det ville krevd lengre forhandlinger dersom de valgte Jas-39 Gripen. Forsvarsdepartementet påpeker i meldingen at det er presserende å gjøre seg uavhengig av russisk teknologi så raskt som mulig.
De siste ti årene har Slovakia operert 12 MiG-29. De har en vedlikeholdskontrakt med Russland som ifølge Reuters går ut høsten 2019. Denne må trolig reforhandles uansett.
Slovakia betaler i underkant av 1,6 milliarder euro for 14 fly, flygeropplæring, ammunisjon og to års logistikkstøtte, opplyste statsminister Peter Pellegrini, ifølge Reuters.
Gripen i to naboland
På Gripen-seminaret i fjor var Saab veldig på offensiven og mente å ha høyst reelle eksportmuligheter for Jas-39 i en rekke land i nær framtid. Konkret pekte de ut blant annet India, Kroatia, Slovakia, Bulgaria, Botswana, Indonesia, Filippinene, Malaysia, Canada, Colombia, Belgia og Finland.
Den slovakiske konkurransen har nok vært blant dem der Saab har ment de hadde best sjanse. Lenge var det kun svenskene som forhandlet med Slovakia.
Nabolandene Tsjekkia og Ungarn har siden midten av 2000-tallet leid 14 Jas-29C/D Gripen-fly hver fra Sverige etter at de begge faset ut MiG-29. Den andre naboen i nord, Polen, flyr både MiG-29 og F-16.
Andre brukere av Saab-flyene, ved siden av Sverige, er Thailand og Sør-Afrika. Den nyeste generasjonen Gripen, Jas-39E, fløy første gang 15. juni i fjor. De første av 36 bestilte eksemplarer skal leveres til Brasil neste år.
Den største konkurransen Saab og Lockheed Martin har gående, er i India som har signalisert et behov for 100-150 énmotorsjagere. Her er det F-16 Block 70 som står opp mot Jas-39E/F.
- Optimisme i Sverige: Sjø-Gripen kan forandre alt for Saab
40-årsjubileum
I neste måned er det 40 år siden det første F-16-flyet ble levert. Siden den gang er det produsert hele 4.588 slike jagerfly. Ifølge Lockheed Martin har det de siste tre åene vært en voldsom oppsving i interessen for flyet.
– Når jeg i dag ser på markedet i Sentraleuropa, rundt Middelhavet, Sør-Amerika og Sørøstasia, og legger til India, ser jeg behov for minst 400 fly de neste 6-10 årene, sa Randall Howard, sjef for F-16-forretningsutvikling i Lockheed Martin, under flyshowet i Singapore i februar.
Det sier seg selv at F-16 Block 70 har utviklet seg mye fra YF-16-prototypen som fløy første gang i januar 1974. Flyet har lagt på seg betraktelig, men økt vekt kompenseres med 40 prosent mer skyvkraft fra motorene.
Nyeste F-16 har evner som skyver det i retning femtegenerasjons-kampflyene, med ny avionikk og våpenkapasiteter og moderne sensorer, med den nye APG-83 aesa-radaren fra Northrop Grumman i spissen.
De slovakiske flyene kommer til å bli bygget i Greenville, South Carolina. Produksjonslinja i Fort Worth, Texas ble plukket ned etter at det siste av 36 F-16IQ ble rullet ut av fabrikken 27. oktober i fjor.
I Greenville skal det også bygges 16 nye F-16 Viper og oppgraderes 20 eldre maskiner for Bahrain. Dersom Lockheed Martin vinner fram med sin T-38-erstatter, treningsflyet T-50A, er planen å bygge også dette her.