Vi kan bruke idretten som et eksempel (det gjør vi jo ofte når vi snakker om eksempelvis teamutvikling og vinnerkultur). V-stil i hopp, skiskøyting, fellesstart i langrenn; eksemplene er mange. Var det Norge som ledet an? Tvert i mot, Norge protesterte og arbeidet aktivt for at disse endringene ikke skulle skje
Det er mye man kan lære av idretten, men å påstå at Idretts-norge har gått foran og vært innovatører er vel å overdrive en smule?
La oss gå tilbake til næringslivet (og det offentlige). Her er presset om endringer stort, hver dag. Alt endrer seg, og endringene skjer fortere enn de fleste setter pris på. Kundene forandrer seg, kravene forandrer seg, markedene forandrer seg, konkurrentene forandrer seg, og dessverre, i Norge, rammebetingelsene forandrer seg. I mange bransjer ser virksomhetene at det er nødvendig med 20% endring hvert år, dvs 100% i løpet av 5 år for å "henge med".
MEN, i virksomhetene sitter de samme lederne, og stort sett i de samme lederstrukturene, og disse skal møte de store eksterne endringene. En skikkelig utfordring! Mange greier selvfølgelig dette bra på grunn av en fremsynt og dyktige toppleder/styreleder, men enda flere sliter og kjemper i en håpløs kamp. Det hjelper ikke å gå klassisk når de andre skøyter !
Hvordan greie å få nytenking og endringer inn i virksomhetene? Kaster vi blikket over landegrensene, for eksempel England, Holland, Tyskland, etc. så er det kommet inn en ny form for ledere, interim-ledere, nettopp på grunn av dette. Ledere med spisskompetanse som leies inn for et bestemt prosjekt, et nytt produkt, en snuoperasjon, ett bestemt behov i en bestemt periode. Det gir organisasjonen noen nye "øyne", noen nye vinklinger, noen nye erfaringer i det tidsrom virksomheten har bruk for det. Fleksibiliteten i virksomheten øker, læringen øker og den kan benytte seg av riktig ekspertise på rett tidspunkt, og med en meget stor grad av fleksibilitet. Kostnaden blir i tillegg i stor grad en variable kostnad.
Min påstand er at skal virksomhetene utvikle seg videre og være konkurransedyktige, må de være langt mer fleksible i sin kompetanse- og lederstruktur. Leder- og spisskompetanse må tilpasses situasjonen! Dette medfører selvsagt at ledergruppen i virksomheten ikke blir så forutsigbar og "trygg" som før. Nye "øyne" og andre erfaringer skaper imidlertid dynamikk, nytenking og et bedre grunnlag for de kontinuerlige endringene som er nødvendig for å delta - og vinne konkurransen.
Sverre Holen, Daglig leder, InterimLeder AS, holeninterimleder.no