Telekommunikasjonsselskapet Intelecom fikk kontrakten på levering av global IP-kommunikasjonsløsning til Utenriksdepartement (UD).
Kontrakten er estimert til totalt 23 millioner kroner.
Ville ha ny telefoniløsning
I fjor utlyste UD anbud på en ny telefoniløsning for sine 2 280 ansatte fordelt på hovedkontor i Oslo og samtlige 104 utenriksstasjoner. Se faktaboks i spalten til høyre.
Les også: Intelecom skifter strategi i Skandinavia
Bruker utstyr fra Alcatel-Lucent
Intelecom opplyser i en pressemelding at de skal levere en global IP-telefoniløsning basert på utstyr og teknologi fra Alcatel-Lucent.
Løsningen inkluderer alle komponenter for å gi UD en fremtidsrettet og helhetlig kommunikasjonsløsning for alle ansatte - plassert over hele kloden.
Teknologiene smelter sammen
Komponentene som Intelecom skal levere er det som skal til for at UD skal gå fra dagens virkelighet med separate ikke-integrerte systemer til en løsning der e-post, Instant Messaging (OCS), telefoni og mobiltelefoni smelter sammen til en Unified Communication-løsning.
Satser hardt på Unified Communication
- Kontrakten er spesielt viktig fordi det skal leveres en Unified Communications-løsning, som er et av våre store satsningsområder framover. Vi merker stor interesse hos kundene for helhetlige kommunikasjonstjenester. I tillegg er kontrakten enda en bekreftelse på at markedet verdsetter Intelecoms kompetanse og evne til å håndtere globale kommunikasjonsleveranser, sier konsernsjef Eivind Hauglie-Hanssen i Intelecom.
Derfor valgte UD Intelecoms løsning
- Valget av Intelecom er basert på en samlet vurdering av teknisk løsning, totalkostnad, dataintegrasjon, kompetanse og service og vedlikehold. Vi gleder oss til å komme i gang med prosjektet, og er trygge på at Intelecom vil innfri de høye forventningene, sier seniorrådgiver Rolf H. Jensen i IT-seksjonen i Utenriksdepartementet.