Selv om det er et stykke frem til standardisering og masseproduksjon av elektriske anleggsmaskiner, fremfor ombygging, er det nettopp kravene stilt ved offentlige innkjøp som har sikret den framdriften og etterspørselen vi nå ser. Så snart tilbudsetterslepet på batterisiden tas igjen vil leverandørene kunne levere til et stort og modent marked.
Ironisk nok ser vi at en del utslippsmål ikke er blitt nådd, som for eksempel i hovedstaden. Oslo kommune har også etter krav fra MDG stilt krav om utslippsfrie byggeplasser, men får ikke gjort noe med aktivitet i regi av andre aktører, som for eksempel staten, som ikke stiller tilsvarende krav. Statlige krav er det naturlige neste steget, nettopp for å skape rom for masseproduksjon og medfølgende kostnadskutt.
De konkrete følgene av elektrifisering av byggebransjen er ikke ubetydelige. Foruten kutt i CO2-utslipp bidrar elektrifisering til bedre HMS som følge av eliminering av avgasser, NOx-utslipp og en dramatisk støyreduksjon, til glede for både arbeidere og naboer til byggeprosjekter. Vi får også mindre eller ingen tomgangskjøring samt mye lavere driftskostnader for entreprenørene på litt sikt.