Fylkesvei 63 til Geiranger er en rasutsatt strekning som ofte kan bli stengt ved utfordrende værforhold. Bygda har 230 fastboende, men antall personer øker drastisk under turistsesongen på sommeren.
Det står på pengene
Nå er det snart klar for å bygge en ny 5,4 kilometer lang trase, mellom Korsmyra i Stranda kommune og Indreeide i Norddal kommune. 4,8 av disse skal gå i tunnel.
For to år siden beregnet Vegvesenet at hele prosjektet skulle koste 700 millioner kroner. I etterkant har beløpet blitt oppjustert to ganger, og nå ligger prislappen på 892 millioner.
Prosjektleder i Statens vegvesen Arne Ola Stavseng, forteller til veier24 at det er rassikringsmidler for fylkesveier som skal finansiere mesteparten av prosjektet. Resten må fylkeskommunen forskuttere.
– For å få fullfinansiert det hele, er vi avhengig av at fylkestinget går inn for et midlertidig låneopptak. Vi håper jo at det går i orden, sier han.
Dette blir avgjort i fylkestinget som foregår mellom 10. og 12. desember, og i kontrakten som nå er lyst ut, tas det forbehold om at pengene kommer på plass.
Forskjæringer for tunnel
Jobben som nå skal gjøres, omtales som forberedende arbeider. Det består av fjerning av masser og sprengningsarbeider. Blant annet skal det etableres forskjæringer for tunnelløpet i begge ender.
Det er satt frist til 29. november for å levere inn anbud på jobben, og Stavseng håper at de får skrevet så fort som mulig - rundt nyttår.
– Da kan entreprenør komme fort i gang. For den som skal gjøre jobben, kan det være gunstig å få gjort mest mulig på vinterstid, siden det da er lite trafikk i området sier han.
Vegvesenet har satt frist at den ene skjæringen skal være ferdig i juli neste år, mens den siste skal stå ferdig i oktober.
Men alt avhenger altså av at pengene kommer på plass. Møre og Romsdal fylkeskommune er allerede hardt presset økonomisk, og dette vil ikke bli bedre dersom den mye omtalte Nordøyvegen realiseres. Dette skal også opp i fylkestinget i desember.
I sin innstilling til budsjett anbefaler fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik at anbudskonkurransen rundt det store veiprosjektet avsluttes. Noe han også gikk inn for i sommer. Dette gikk imidlertid ikke politikerne med på, da saken var oppe til behandling et par dager etterpå.
LES OGSÅ: Vegtilsynet konkluderer: Skredvernet langs norske veier er ikke godt nok
LES OGSÅ: Nasjonal rassikringsgruppe: – Med disse bevilgningene er vi ikke i mål før tidligst 2040