Det skal gjøres en omfattende jobb i Bispegata i Oslo sentrum - oppdraget lyses ut i september

Blant annet skal trikkskinnene i Dronning Eufemias gate bindes sammen med dem i Oslogate.

Slik blir Bispegata seende ut når den er ferdig.
Slik blir Bispegata seende ut når den er ferdig. Illustrasjon: Sweco/Bymiljøetaten
5. juli 2018 - 08:20

Kun 450 meter gjenstår før byen får en helhetlig trikketrasé fra de skinnene som i dag finnes i Dronning Euphemias gate til eksisterende trikkespor i Oslogate.

Vil koste over 200 mill

– Når denne puslebrikken er på plass blir Ekebergbanen trolig Oslos flotteste trikketrasé. Da vil du på kun minutter reise gjennom det moderne Oslo med Operahuset, Lambda og Barcode, til Middelalderparken og Bispegården, før du stiger opp i Ekebergåsen med utsikt over hele byen, reklamerer bymiljøetaten i Oslo kommune i en pressemelding. 

Vis mer

– Det blir godt å komme i gang. I påvente av arbeidet med Follobanen har denne veibiten blitt liggende som en liten øy mellom det spennende som skjer i Bjørvika og de flotte omgivelsene rundt Middelalderparken. Prosjektet er utfordrende og det historiske preget vil gi «nye» Bispegata og Oslo torg mye oppmrksomhet i årene fremover. Det er utvilsomt et spennende prosjekt for den eller de entreprenørene som får oppdraget, sier prosjektleder Jessica Bergstrand i Bymiljøetaten i pressemeldingen. 

Overfor veier24 opplyser hun at prosjektet vil ha en prislapp på i overkant av 200 millioner kroner. 

Bergstrand peker på at det er et spesielt og utfordrende prosjekt, med kulturminner både over og under bakkenivå. Videre opplyses det at dialogen med Riksantikvaren og andre arkeologi- og kulturminnenyndigheter er god. 

Det er ustabil grunn i området. Dette betyr at veien må fundamenteres. Dette skal gjøres ved at 250 peler bores ned i bakken. Noen av dem må ned på cirka 40 meter før de treffer grunnfjellet. Oppå disse skal det legges en 60 centimeter tykk, 170 meter lang og 34 meter bred betongplate. Deretter etableres trikkeskinner, holdeplasser, sykkelfelt og fortau. 

Planlagt anleggstart er satt til januar 2019, og prosjektet skal stå ferdig i mai 2021.

Kart over området. <i>Illustrasjon:  Sweco/Bymiljøetaten</i>
Kart over området. Illustrasjon:  Sweco/Bymiljøetaten

 Flere prosjekter

Vis mer

I tillegg til Bispegata skal også Storgata og Thorvald Meyers gate oppgraderes de nærmeste årene. Bevilgningen til førstnevnte er på 676 millioner kroner. Konkurransegrunnlaget for dette prosjektet er allerede lagt ut på Doffin, og tilbudsfristen er satt til 10. september i år. 

Den 1 kilometers lange Thorvald Meyers gate skal også få en ansiktsløftning, og bystyret har bevilget 398 millioner kroner til dette prosjektet. 

Oppstart i Thorvald Meyers gate er satt til desember 2018, og det hele skal være ferdig sommeren 2020.

Nye trikker

slik ser de nye trikkene ut. <i>Illustrasjon:  NTB scanpix</i>
slik ser de nye trikkene ut. Illustrasjon:  NTB scanpix

Opprustingen av gatene skjer i forbindelse med at trikkeparken i Oslo skal byttes ut. I juni ble det kjent at spanske Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) skal levere 87 nye trikker til Oslo mellom 2020 og 2024. Kostnadsrammen på levereansen er på 4,1 milliarder kroner. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.