Det splitter nye helidekket på Statoils Gudrun-plattform – levert fra Kina – viste seg ikke å være av den kvaliteten som var nødvendig.
Helidekket slo nemlig sprekker i mars i år, noe bransjenettsiden offshore.no først meldte om. Siden da har dekket vært ubrukelig, og Statoil forteller nå til Teknisk Ukeblad at de ikke har kommet med noen konklusjon på hva de skal gjøre videre.
Som Aftenbladet og Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, vurderer selskapet nemlig å skrote hele helikopterdekket og anskaffe et nytt.
Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg
Granskning
Siden sprekkdannelsene på helidekket ble kjent har Statoil benyttet boreriggen West Epsilon som landingsplass for helikoptrene.
Statoil sier nå at de holder på å gjennomgå tilstanden på dekket.
– En egen arbeidsgruppe vurderer nå tilstanden på helikopterdekket på Gudrun. Vi forventer å konkludere i løpet av høsten på om det skal utbedres eller skiftes, sier pressetalsmann i Statoil, Morten Eek til Teknisk Ukeblad.
Han sier at det jobbes med en granskning for å finne ut hva som egentlig har skjedd.
– Med tanke på årsaksforhold er det en granskingsrapport som ferdigstilles også i høst, hvor en bruker informasjon fra funn så langt opp mot tilstandsvurderingen for å trekke konklusjoner rundt bakenforliggende årsaker, sier Eek.
TU-leserne har talt: Dette er oljearbeidernes favorittplattformer
Brudd i brakett
Tidligere har det kommet frem at det blant annet var sprekkdannelser i en sveis og brudd i en brakett som var hovedproblemet på Gudrun-dekket. I tillegg var det løse mutre og utglidning i fire knutepunkt.
Til Stavanger Aftenblad fortalte Eek tidligere i år at planen i utgangspunktet er å forbedre det eksisterende dekket.
– Hovedplanen er å utbedre helikopterdekket på Gudrun, men parallelt jobber vi med et scenario der hele dekket skiftes ut. Det er et alternativt vi vurderer for å redusere risiko i forhold til gjennomføringstid, hvis det skulle vise seg at nødvendige utbedringer ikke lar seg gjennomføre, sa han til Aftenbladet.
Les også: Slik så betongveggen ut etter at trykktestingen gikk galt