Over 25 malere vil bruke rundt elleve måneder å påføre franskmennenes stolthet rundt 70.000 liter maling fra britiske Jotun Ltd.
Sivilingeniør og regiondirektør Jørgen Einerkjær i Jotun AS siterer konstruktøren Gustave Eiffel, som i 1900 skrev at "vi kommer kanskje aldri til fullt ut å innse viktigheten av å male Tårnet, dette er en essensiell del i konserveringen av metallkonstruksjoner - jo mer grundig vi maler det, desto lengre vil Tårnet stå".
Eiffeltårnet ble bygget i 1889 til verdensutstillingen i Paris, til minne om den franske revolusjon.
Tårnet ble konstruert av Gustave Eiffel, en av datidens mest berømte ingeniører. I 1909 skulle tårnet rives. På toppen av byggverket stod imidlertid en telegrafimast av stor betydning for regionens og landets kommunikasjon, så politikerne lot tårnet stå.
Eiffeltårnet har vært malt sytten ganger siden det ble bygget, altså en gang hvert syvende år. Seksti tonn maling går med for å dekke tårnet, i tillegg til 50 tusen meter vaier til stillasene, 20.000 m 2 beskyttelsesnett, 1500 pensler, 5000 slipeskiver, og mer enn 25 malere sliter ut 1500 sett med arbeidsklær.
Jernoksid og olje
Da det nybygde tårnet ble malt, var første strøk en jernoksidholdig oljemaling, som ble dekket av to strøk linoljemaling med 42 prosent jernoksid. Et fjerde strøk med en svært tykk maling ble lagt på toppen, og den røde fargen ble gjort lysere og lysere mot toppen, et slags optisk bedrag som ga tårnet "jevn" farge helt opp.
I 1995 innførte eierne videoovervåkning av korrosjonen. Opptakene sjekkes jevnlig, og skader utbedres umiddelbart. Samme år bestemte man seg også for å gjøre mer systematiske korrosjonsforsøk for å finne frem til bedre malingsystem.
Jotuns forslag ble godtatt og arbeidet er i full sving, det antas å være fullført til våren. Det er nesten ikke nødvendig å påpeke den lille storm som beslutningen om å la det norsk/engelske Jotunselskapet stå for jobben, og ikke et fransk selskap.
På grunn av de spesielle påføringsforholdene, var det naturlig for byggherren å velge tradisjonelle system. Jotun kom godt ut av testene og ble valgt som leverandør som den første, ikke-franske malingsprodusent.
Systemet består av en Mammut Primer (enkomponent, tykkfilm, uretanalkyd med høy fleksibilitet) og med en høyglans Mammut Topcoat som toppstrøk. Systemet er tradisjonelt, men det er første gang det er levert en blyfri maling til Eiffeltårnet, systemet er dessuten sertifisert etter krav om hindring av brannspredning.