Prosjektet har sett på ulike teknologier for elektrisk veg og analysert mulige klimagevinster, kostnader og organisering.
Godstransporten øker
– Sammen med andre nullutslippsalternativer, som hydrogen, ren batteridrift eller biodrivstoff, er elektrisk vei et alternativ for å redusere utslipp fra tungtransporten, sier Tom E. Nørbech, prosjektleder i Statens vegvesen.
– Vurdert ut fra kjente teknologier, ser det ut til at elektrisk vei er den rimeligste teknologien, dersom det er mer enn 700 tunge kjøretøyer i døgnet. Det gjelder for eksempel på strekninger som Oslo-Kristiansand, Oslo–Svinesund og Oslo–Trondheim.
Fram mot 2050 er det ventet at godstransporten på vei vil øke med 95 prosent. Derfor haster det med å finne gode klimaløsninger for tungtransporten.
Dette samtidig med at Regjeringen har som målsetning at tungtransporten skal være klimanøytral innen samme år.
Prøveprosjekt
Norge har forutsetninger for å kunne realisere et første fullskala pilotprosjekt og kan starte med de strekningene som gir best samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Et prøveprosjekt krever store investeringer i såvel infrastruktur som kjøretøyer. Det må derfor skje omfattende undersøkelser og drøftinger med transportbransjen før et eventuelt prøveprosjekt besluttes. Det må også så langt som mulig tas høyde for at den teknologiske utviklingen kan bringe nye og mindre innsatskrevende løsninger.
LES OGSÅ: Elektriske veier er fremtiden - nå må forskjellige varianter prøves ut
Samarbeid
ELinGO-prosjektet er et samarbeid mellom statlige og private aktører. Sluttrapporten, som du kan lese i sin helhet her, er forfattet av Oluf Langhelle ved Universitetet i Stavanger, Rolf Bohne i NTNU og Tom E. Norbech i Vegdirektoratet.
Rapporten ble overrakt Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på en sluttkonferanse i Oslo tirsdag.
– Dette er veldig spennende. Jeg ser for meg at vi kan samarbeide med de andre nordiske landene om dette med elektrisk vei, kommenterte han.
Med på konferansen var også Jan Petterson, som er prosjektleder for elektrisk vei i Trafikverket i Sverige.
Hos naboen i øst holder man allerede på med testing med elektrisk vei på to strekninger. Den ene bruker teknologi med kjøreledning i lufta, mens den andre benytter seg av en skinne i bakken.
LES OGSÅ: To kilometer med elektrisk vei åpnet i Stockholm
– Men det finnes mange løsninger. Innen to år skal vi være i gang med ytterligere to teknologier, kunne han fortelle.