Det sier avdelingsdirektør for samferdsel I Innlandet fylkeskommune, Aud Riseng, da Veier24 treffer henne på telefon i bil på vei opp til ulykkesstedet nord for Lillehammer.
– Vi satte umiddelbart krisestab i fylkeskommunen da meldingen om brukollapsen nådde oss i dag morges. Vårt umiddelbare fokus har vært om dette har gått ut over liv og helse til noen, men rapportene så langt høres ut som om at det skal ha gått bra.
– Men foreløpig er det kaotisk på ulykkesstedet, og vår oppgave i denne fasen er først og fremt å bistå politiet på ulykkesstedet, forteller Aud Riseng.
– Neste fase blir så å granske og kartlegge hva som har skjedd, og årsaken til at det skjedde. Dette er et arbeid som vil bli gjennomført i samarbeid med Vegdirektoratet, som er godkjenningsmyndighet for bruene, og som også har godkjent byggingen av Tretten bru.
Mange bruer i Innlandet
Innlandet fylke er en stor brueier, med hele 1231 små og større bruer å ta vare på.
I handlingsprogrammet for fylkesveiene opplyses det at rundt halvparten av fylkesveibruene i Innlandet er over 50 år gamle.
Generelt er disse bruene karakterisert ved at kapasiteten/bæreevnen er fullt utnyttet, utforming og detaljering er ikke optimal for å begrense vedlikeholdskostnadene, og bestandighet mot salt er ikke tilfredsstillende.
– Disse utfordringene gjelder også i stor grad for bruer bygd i perioden 1970 til 1990; altså
er denne situasjonen beskrivende for til sammen bortimot 80 % av bruene, heter det i handlingsprogrammet.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen