Østerrikske Kreisel Electric har annonsert planer om å bygge en batterifabrikk i Rainbach i Østerrike. Den åpner i mars 2017, og skal ha en produksjonskapasitet på 800.000 kilowattimer i året.
Dette skal bli en av de få batterifabrikkene med et større produksjonsvolum i Europa, og batteriene de hevder de skal lage er av det oppsiktsvekkende slaget.
Kreisel Electric, som i hovedsak lager konseptbiler og konverterer biler med forbrenningsmotor til eldrift, lager nemlig elbilbatterier med svært høy energitetthet, og mulighet for hurtig lading.
- Nissan følger i Teslas fotspor: Lanserer batteri som kan forsyne huset ditt med strøm
300 kilometer på 18 minutter
Batteripakken kan lades med 140 kilowatt, som i praksis skal la en bil fylle på 300 kilometer rekkevidde på 18 minutter.
Individuelt væskekjølte celler koblet til en varmepumpe skal sørge for at celletemperaturen ligger mellom 25 og 29 varmegrader.
Videre hevder de at batteripakkene deres har 20 prosent mer utnyttbar kapasitet på grunn av batterikjølingssystemet, sammenlignet med hovedkonkurrenten.
Hvem de anser dette å være er ikke nevnt i pressemeldingen, men alt tyder på at det er Tesla de sikter til.
En modifisert Tesla-oppskrift
For i likhet med Tesla benytter Kreisel væskekjølte sylindriske litiumioneceller, mens de fleste andre bilprodusenter bruker flate battericeller.
De benytter dessuten akkurat som Tesla litiumioneceller fra Panasonic. Forskjellen ligger i måten cellene er pakket, og hvordan de kobles sammen.
Tesla sveiser cellene sammen, mens Kreisel Electric benytter en laser for å lage sammenføyningen. Metoden gjør det angivelig mulig å lage batteripakkene mindre og lettere, samtidig som den elektriske motstanden i sammenføyningene reduseres.
Det betyr at energi spares, og dermed at virkningsgraden i batteripakken øker.
Deres 85 kilowattimers batteri veier omtrent 100 kg mindre enn Teslas tilsvarende, ifølge et intervju Markus Kreisel har gitt til den tyske avisen Sueddeutsche.
Per kilowattime veier batteriet 4,1 kg, og har et volum på 1950 kubikkcentimeter. De garanterer en levetid på 400 000 kilometer for batteripakker installert i biler.
1 kilowattime hvert 15. sekund
Produksjonen av batteriet hevdes også å være nær fullautomatisert, og det skal ifølge Kreisel Electric kunne produseres 1 kilowattime batteri hvert femtende sekund.
De ser for seg å kunne firedoble produksjonskapasiteten fra 800 000 kilowattimer på et kvartal.
De hevder videre at batteriet installert i en Volkswagen e-Golf vil øke kapasiteten fra 24 til 55 kilowattimer, og rekkevidden fra 190 til 430 kilometer, uten at verken vekten eller plassen batteriet tar øker.
Fabrikken bygges for øvrig i et samarbeid med LION E-Mobility, som også er involvert i utvikling av elektriske fremdriftssystemer og batteriteknologi.
Et luftslott?
Når alt dette er sagt; Det kan høres en anelse ut som et luftslott. Et selskap som konverterer bensinbiler, og som nå skal bygge sin egen batterifabrikk?
Den østerriske avisen Der Standard beskriver brødretrioen bak Kreisel Electric som amatører, men at de i løpet av de to siste årene har utviklet ny batteriteknologi, tiltrukket seg folk fra hele verden, og blitt kjendiser i hjemlandet.
Selv har de investert 600 000 euro i lasersveiseteknologien sin, og 10 millioner euro fra egen lomme i byggingen av nær-giga-fabrikken i Østerrike.
Brødretrioen uttrykker i flere intervjuer at de mener de har et bedre batteri enn Tesla, men anslaget for hvor mye bedre det er varierer mellom 10 og 20 prosent i de forskjellige intervjuene.
Til østerriske Volksblatt sier Markus Kreisel at de hver uke får forespørsel fra fem til seks bedrifter om samarbeid.
- Les også: Derfor kan du ikke lade elbilen raskere
Vinner priser og vekker oppsikt
Om Kreisel får batterifabrikken på beina, skal den være i drift fra mars neste år, og Kreisel vil ansette rundt 90 personer, mot 20 i dag.
I fjor vant Kreisel Electric pris i mobilitetskategorien under utdelingen av Energy Awards 2015, arrangert av tyske Handelsblatt.
Selskapet har tidligere konvertert en Porsche Panamera til eldrift med 85 kilowattimers batteri, som har tilsvarende rekkevidde som Tesla Model S, og en toppfart på 300 kilometer i timen.