Det har vært kjent et år at Mercedes-Benz skal selge sine elbiler under navnet EQ. Men først nå begynner de ulike familiemedlemmene å ta form.
På Frankfurt-messa tirsdag formiddag viste selskapet fram det som blir den første nye elbilen i kompaktklassen: EQA.
Der kom det også fram at den første EQ-modellen, som ble vist fram første gang i Paris i fjor, kommer til å hete EQC når den blir klar i løpet av 2019.
- Før Frankfurt: Europeiske bilgiganter overgår hverandre i elbil-lovnader
Skalerbar
EQA skal komme med flere batteristørrelser og effekt fra den skalerbare EQ-drivlinja: Opp til 200 kW/500 Nm systemeffekt fra en elmotor på hver aksling og 400 kilometer rekkevidde, oppgir produsenten. «Over 60 kWh» er kapasiteten på batteriet fra Daimlers eget batteriselskap Deutsche Accumotive.
– Innen 2022 skal vi ha lansert mer enn ti nye elbiler på markedet. Concept EQA viser at vi mener alvor når vi tilbyr elektrisk drift i hele modellporteføljen vår, sa Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche fra scenen som var innredet som ei stue for å demonstrere hvor hjemme de føler seg i Frankfurt, der Daimler også var representert for 120 år siden.
Han fortalte at konsernets småbilmerke Smart skal være helelektrisk innen 2020 i Europa og Nord-Amerika. I 2022 skal hele porteføljen være elektrifisert, med minst ett elektrisk alternativ per modell som til sammen vil utgjøre mer enn 50 elektrifiserte modeller. Ti av dem skal altså være batterielektriske.
Flere kompaktbiler
EQ-satsingen er helt sentral i Mercedes-planene framover, understreket Zetsche. Han fortalte at EQ-modellene skal produseres på fire kontinenter. Det er ingen tvil om at Kina er viktig. Der setter Daimler opp sin første batteriproduksjon utenfor Tyskland og der skal de også ha en EQ-modell i produksjon før 2020.
EQA er en del av en strategi om å øke utvalget at kompaktbiler. Det er mange yngre kunder som har kommet til Mercedes-Benz på denne måten, het det i presentasjonen.
Daimler har fra før en del erfaring med mindre elbiler. Allerede i 2009 inngikk selskapet et samarbeid med Tesla knyttet til elektrifisering både av Smart og A-klasse og senere også de første utgavene av elektrisk B-klasse. Hele 15 år før dette, i 1994, viste selskapet fram konseptet Vision A93, blant annet også med elektrisk drivlinje, og som var forløperen til det som ble Mercedes Benz A-klasse. Den daværende innstegsmodellen 190 ble også vist fram som elektrisk konsept, tilbake i 1990.
Foruten elektriske varianter av Smart, har Daimlers tilbud av elbiler altså bestått av elektrifiserte utgaver eksisterende modeller. I dag er det B-klasse Electric Drive som utgjør elbilvolumet, men produsenten har også elektrifisert sportsbilen SLS AMG. Men aldri har de strukket strikken så langt som nå: Mercedes-AMG Project ONE heter showbilen som har mye teknologi hentet direkte fra Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bilen. Derfor var det ingen overraskelse at det var Lewis Hamilton som rattet hyperbilen ut på scenen.
Formel 1 med skilter
Ifølge Hamilton er motoren den samme som satt i hans F1 W06 Hybrid som han vant sitt siste Formel 1-mesterskap med i 2015. Dette er en 1,6-liters V6 med elektrisk turbo (såkalt «Motor Generator Unit Heat», MGU-H) og som oppnår et turtall på 11.000 rpm.
Dette er altså en hybrid med fire elmotorer og en bensinmotor. En 90 kW-elmotor integrert i turboen, en 120 kW-elmotor i veivhuset («Motor Generator Unit Kinetic» MGU-K) og de to siste på forhjulene. Ifølge MB kan disse 120 kW-elmotorene på framakslingen rotere med hele 50.000 omdreininger i minuttet.
Litium-ionbatteriet er større på denne hyperbilen enn på Formel 1-stamfaren, slik at det skal være mulig med 25 kilometer helektrisk kjøring. «EQ Power+» er navnet på den nye 800V hybridelektriske drivlinja.
Mer enn 740 kW/1000 hk systemeffekt og en toppfart over 350 kilometer et sted, er det MB sier. Akselerasjonen oppgis fra stillestående til 200 kilometer i timen, ikke 100, og bilen skal klare det på under seks sekunder.
– Her finnes det ikke en eneste designdetalj som ikke har en funksjon. De tekniske data alene er nok til å gi bakoversveis. Dette er den ultimate kjøremaskinen. Men også en slik type bil skal vi ha plass til i vårt utvalg, sa utviklingssjef Ola Källenius.
Ny generasjon plug-in
Har har fått økt F&U-budsjettet med 65 prosent siden 2014. En del av disse ressursene har gått til å utvikle ei ny hybridelektrisk drivlinje som debuterer i en ladbar versjon av nye S-klasse, S 560e.
Dette er hybridflaggskipet og er først med EQ Power, der nye egenproduserte batterier (13,5 kWh) gir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer og kan lades relativt kjapt med en 7,2 kW ombordlader. Her kombineres V6 bensinmotor (270 kW) med en kraftig elmotor (90 kW/440 Nm).
Källenius viste også fram den straks produksjonsklare ladbare hydrogenbilen GLC F-cell.
– Dette er en teknologi som har framtid overalt der fylleinfrastrukturen er på plass, sa forskningssjefen som samtidig pekte ut busser og større nyttekjøretøy som plattformer for deres nye brenselcelleteknologi.