Første stengning skjer mandag 18.09.23 i tunnelløpet som går fra sentrum. Men det vil også tidvis være behov for å stenge løp mot sentrum, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding..
Kun ett løp kan stenges om gangen. Et unntak til dette er ved sprengning. Da vil det være behov for å stenge motgående løp i en kort periode når salven går på grunn av sikkerhet. Sprengningsarbeidet starter i begynnelsen av oktober.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve
Omfattende anleggsarbeider
– Så å si alt i tunnelen skal byttes ut, samtidig som tunnelen skal være sikker og åpen for trafikk på dagtid. Dette blir utfordrende, men arbeidet er godt planlagt og vi har en flink entreprenør med oss. Så dette skal gå bra, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.
Både inni og utenfor tunnelen skal det utføres omfattende anleggsarbeider. Noe av det første som skal skje, er å sprenge ut en fjellhall med havarilomme midt inne i tunnelløpet fra sentrum.
Her skal det bygges et stort nytt teknisk bygg som skal betjene deler av den nye installasjonen.
– Folk må tilpasse seg
– Det kommer til å bli kø når tunnelen stenger. Vi oppfordrer alle som kan, til å tilpasse kjøring til tidspunktene tunnelen er åpen. De som ikke har muligheten til det, oppfordres til å velge kollektivt, sier byggeleder Ruben Onarheim i Statens vegvesen.
De som må kjøre i tidsrommet tunnelen er stengt, oppfordres til å velge skiltet omkjøringsvei og beregne god tid. Øvrige omkjøringsveier er mindre egnet, og hvis mange velger disse, vil det fort tette seg til.
Arbeidet skal være ferdig mot slutten av 2025.
Follobanen: Delvis stengt i syv måneder – 15. desember åpner tunnelen igjen