Dette er en oppdatert utgave av en oversikt første gang publisert i desember 2020.
Det er ikke mange år siden en oppsummering av hvilke elbiler som skulle komme på markedet neste år var en kort liste. For 2017 besto lista av seks biler, og det var slett ikke sikkert at alle de modellene vi listet opp den gangen ville komme.
I 2021 er situasjonen en ganske annen. Listen er så lang at vi ikke kan ta med alle.
Det som er helt sikkert er at det begynner å bli få bilsegmenter hvor det ikke lenger finnes et elektrisk alternativ.
Tar vi en titt på elbilåret 2020, så er registreringsstatistikken preget av den store SUV-en Audi E-Tron, Volkswagens «nye Golf» ID.3, gjengangeren Nissan Leaf, Tesla Model 3 og Hyundai Kona. Hvordan den vil se ut i slutten av 2021 er usikkert, men det er mye som tyder på at vi neppe får så mange soleklare ledere.
Vi regner også med at Tesla Model 3 vil bevege seg nedover listen, da det er rimelig å anta at deres kommende Model Y vil ha enda større masseappell. I tillegg kommer SUV-modellene Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya, og ikke minst den attraktivt prisede Ford Mustang Mach-e.
Mer enn 30 nye elbiler
I 2021 ser det ut til å komme over 30 elbiler på markedet i Norge. Flere av disse er allerede levert ut til kunder så langt i år, og nå er modeller som er ventet å bli storselgere på vei til kunder.
Den største nyheten i år er at det blir et bredere utvalg biler som kan leveres med sju eller flere seter. For eksempel kommer PSA og Toyota med personbilvarianter av sine varebiler bygget på samme plattform, som kan leveres med ni seter.
Mercedes EQV faller inn under samme kategori, og det ble et lite antall allerede på tampen av 2020. Det samme gjelder kinesiske Maxus Euniq, som kommer med sju seter.
Det har dessuten blitt lansert andre folkefraktermodeller fra PSA, som Opel Berlingo og søstermodellen Peugeot e-Rifter.
Flere av de nye modellene vi får se på veiene i 2021 kommer fra kinesiske merker som er i ferd med å etablere seg i Europa. At over 3600 MG ZS ble registrert her i landet i 2020 tyder på at nordmenn ikke er så skeptiske til kinesiske produsenter som man kanskje skulle tro.
RSA, som importerer Maxus og BYD, tror kinesiske personbiler vil ha 20 prosent markedsandel i Norge om fem år.
Disse kommer
Vi har laget en oversikt over de fleste bilene som ligger an til å komme på norske skilter i løpet av 2021. Noen av disse er litt usikre, da alle ikke er offentlig lansert enda. Altså kan det være biler som kommer, men som ikke er med i oversikten, mens andre kanskje ikke kommer på veien før i 2022. Det er tross alt ikke så lett å få bilprodusentene til å si så mye om hvilke planer de har for produkter som ikke er lansert enda.
Det store spørsmålet er når man kan få kjøpt – og utlevert – bil. En rekke av bilene som kommer i år er det tross alt mulig å reservere, selv om det ikke er kjent når de skal vises frem i produksjonsutgave.
Hvor langt en elbil kan gå er vesentlig for de fleste som ser etter en bil som kan erstatte en fossilbil fullt og helt.
Hva som er akseptabelt kommer selvsagt an på hvilke behov man har. I mange tilfeller er det flere varianter av samme bil med ulike kombinasjoner av batteristørrelse og to- eller firehjulsdrift.
Om du for eksempel ofte kjører langt, og ikke har stort behov for firehjulstrekk, kan det både være mer rekkevidde og prisbesparelse i å velge en variant uten, men med stort batteri. Ford Mustang Mach-e leveres for eksempel med et lite batteri og bakhjulstrekk, med en inngangspris på 412.000 kroner, mens utgaven med stort batteri og firehjulstrekk koster fra 544.000 kroner.
Men trenden er ganske klar: Svært mange elbiler har nå batteri som gjør at rekkeviddeangsten begynner å bli et fjernt minne. I 2020 ble det åpnet flere hurtigladere enn noen gang. Om du trenger et lite påfyll mellom middag og ettermiddagsaktiviteter, er det for stadig flere enkelt å hente noen kilowattimer på en hurtiglader i nærheten.
Skal du på langtur mellom de store byene i landet er det nok fremdeles nødvendig med et ladestopp eller to på veien uansett. Med få unntak egner de fleste bilene som kommer i 2021 seg til slike reiser, i alle fall i teorien.
Gjennomsnittsrekkevidden på bilene i oversikten er 438 kilometer. Vi må ta forbehold om at noen av tallene er usikre, og at vi har listet opp tallene for modellvarianten med lengst rekkevidde.
Det er en viss usikkerhet knyttet til noen av bilene i oversikten, særlig de bilene som enda ikke er lansert i produksjonsutgave. Det er også allerede kjent at Nissan vil levere ut sin Ariya i 2022.
Det er også vanskelig å få konkret informasjon om en del av de kinesiske modellene som kommer.
Det er heller ikke utenkelig at det vil komme enkelte flere modeller enn de som er med i oversikten. Det er blant annet uklart om kinesiske Aiways, som skal leveres i Tyskland i 2021, finner veien til Norge. Nio er i ferd med å etablere seg i Norge, men om det kommer biler hit i år er usikkert.
Under ser du informasjon om modeller vi vet kommer i år, som allerede leveres ut til kunder, og de vi tror det er gode muligheter for å få se på veien i løpet av 2021.
Etterlyser elbil-tiltak på norske baser: – Kan brukes som våpen av Kina