DUBAI: Tenk deg at du ligger på en motorvei i Tyskland og cruiser av gårde i Porschen din i 200 km/t. Plutselig blir du forbikjørt i stor fart av et svært monster - i kollektivfeltet.
I 250
Og det er faktisk ingen fantasi. Kollektivmonsteret finnes i form av en superbuss. En elektrisk sådan, som kan ta 23 passasjerer i tillegg til føreren.
Og som lett kan gjøre 250 km/t.
– Vi som forskere har gjort jobben vår med denne bussen. Så får vi se om noen er villige til å satse på konseptet. Det som gjør bussen så effektiv er hastigheten og fleksibiliteten. Vi har gjort sammenlikninger med høyhastighetstog og bussen bruker mindre energi per passasjerkilometer fordi den er så lett. Den veier bare ti tonn inklusive passasjerer og batterier, sier Joris Melkert, dosent ved det tekniske universitetet i Delft.
Vill ide
Ideen til superbussen ble unnfanget av en av Melkerts kolleger som satt fast på et tog som ventet på klarsignal.
Hvorfor finnes det ikke et transportmiddel som kan konkurrere med høyhastighetstog, men som er mye mer fleksibelt, spurte han seg. Resultatet er den elektriske superbussen.
Les også: – Svevetog er bare tull
Ingen rutetider
Den er stor nok til å ta et antall passasjerer som gjør den økonomisk, men samtidig liten nok til å kunne operere etter behov i stedet for tidtabeller.
– Når det er nok passasjerer så kjører vi. Vi trenger ikke å vente på en tidtabell som togene må.
Sportsbuss
Med en høyde på bare 1,65 meter ser den 15 meter lange bussen ut som en superlang sportsbil. Den har tre aksler og styring på alle tre.
Det betyr at den har en svingradius som tilfredsstiller kravet til busser i denne klassen.
Hele bussen er bygget i karbonfiber, men et ytre skall i polykarbonat. Batteripakken på 600 volt holder til 200 kilometer.
Les også: