55 prosent av de spurte trekker fram utenlandske vogntog som sin største frykt i en undersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring.
– Når vi ser at utenlandske vogntog kjører seg fast på fjellet med sommerdekk, stoppes i kontroller eller tar fyr i tunneler er det klart det setter spor hos folk, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Flere vogntog kjører med dekk som er uegnet for vinterføret i Norge. Dette gjør at mange havner i grøftekanten.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) varslet i oktober at kravene til tunge kjøretøy skal skjerpes fra vinteren. Det vil blant annet bli gitt mer penger til kontroller, og innført strengere krav til dekk og utstyr.
– Skjerpede krav til vinterdekk på vogntog og penger til flere kontroller er gode tiltak, sier Ytre-Hauge.
Tall fra Statens vegvesen viser at 18 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018 var kollisjoner mellom personbil og lastebil, buss eller vogntog. De to ulykkestypene som skjer oftest, er møteulykker og utforkjøringer.
Videre på listen over hva de spurte bilistene frykter mest i trafikken, er glatt føre og dyr i veibanen.